De laattijdige afwerking van het Pasbrugplein inspireert het Mechels stadsbestuur tot het onderzoek naar de invoering van een nieuw stedelijk reglement. Dat moet aannemers nog meer aanmoedigen zich aan de opgelegde termijn te houden. “De Mechelaars mogen niet langer de gijzelaars zijn van aannemers die hun engagement niet nakomen”, zegt initiatiefnemend schepen van openbare werken Greet Geypen.
Momenteel bestaat er al een boeteclausule voor aannemers die zich niet houden aan de onderling afgesproken uitvoeringstermijn. Die kan oplopen tot maximaal 5% van het aanbestedingsbedrag. “Maar die stok achter de deur volstaat niet. Eens de aannemer zijn maximale boete heeft, kan hij zijn werk nog maanden laten uitlopen, zonder dat we de boete kunnen optrekken. Dat is wat er gebeurd is aan het Pasbrugplein. En daar willen we nu een mouw aan passen”, zegt Greet Geypen.
Lokale besturen zijn gebonden aan de wet op de overheidsopdrachten. Die stipuleert dat het stadsbestuur de goedkoopste bieding moet aanvaarden. “De luxe van de beste aannemer te kiezen hebben we dus niet. Dat dwingt ons tot creatieve maatregelen. Het stadsbestuur heeft verschillende openbare werken tegelijk lopen. Volgend jaar gaan we nog eens 35 straten en pleinen vernieuwen. Het komt er daarbij op aan om de hinder voor de bewoners en de passanten tot een minimum te beperken. Goede afspraken met de verschillende aannemers van deze werken zijn onontbeerlijk. Maar ze moeten die natuurlijk ook nakomen. De meesten doen dat gelukkig, maar voor de cowboys van het vak willen we toch nog een extra stok achter de deur”, zegt burgemeester Bart Somers. “Concreet denken we aan de invoering van een stedelijk belastingreglement op de inname van het openbaar domein, dat in voege treedt bij het overschrijden van de toegemeten uitvoeringstermijn.”
Momenteel werken de stadsdiensten al aan de uitwerking van dit nieuwe stedelijk reglement. “Bedragen of procenten moeten we nog vastleggen. Ik hoop natuurlijk dat we het reglement nooit moeten toepassen, want dat betekent dat alle werven netjes binnen het bestek zijn afgewerkt en dat is het beste voor de bewoners. Maar ook voor de uitzondering willen we een antwoord op maat”, aldus nog schepen Geypen.
Als het reglement wordt goedgekeurd door de gemeenteraad zorgt de stad voor een primeur in Vlaanderen. “De expertise die we hebben opgebouwd als bouwheer van verschillende gelijklopende werven, inspireert ons tot baanbrekend werk”, besluit Bart Somers.
Desalniettemin is het Pasbrugplein intussen opgewaardeerd tot een mooi inkomplein van de wijk met een goede beeld- en verblijfskwaliteit en kwalitatieve materialen. In de Pasbrugstraat en op het Pasbrugplein kwamen ook 3 parkeerplaatsen bij.