De stad Mechelen, het OCMW en de privaatontwikkelaar Bostoen hebben beslist om op de site Kantvelde 150 woningen te bouwen. Aangezien de site in stedelijk gebied ligt, streven de betrokkenen naar een dichtheid van 25 woningen per hectare. Er zal een buffer voorzien worden vanuit ruimtelijk- en mobiliteitsoogpunt.
In het ruimtelijk structuurplan van de stad is het gebied Kantvelde opgenomen om te ontwikkelen als woongebied. Bij de vergunningsaanvraag moet een inrichtingsstudie bijgevoegd worden. De richtlijnen bepalen dat langs de westelijke zijde van het terrein het woongebied gebufferd moet worden naar de N16. Deze buffer moet voldoen aan de voorwaarden van visuele afscherming, geluidsafscherming, landschappelijke inpassing en afstand. Een derde voorschrift stelt dat bij de aanleg van het terrein het waterbergend vermogen van het gebied zoveel mogelijk moet worden behouden en het overstromingsrisico beperkt.
In 2007 vond een eerste overleg plaats tussen stadsdiensten, OCMW en ontwikkelaar. Hierop werden de grote richtlijnen vanuit de stad meegegeven. De ontwikkelaar is hiermee aan de slag gegaan. In 2009 en 2010 had er een aantal vergaderingen plaats tussen de ontwikkelaar, de stad en het OCMW waarop voorstellen voor het gebied besproken en waar nodig aangepast werden.
“Gezien de groei van het bevolkingsaantal in Mechelen, de ligging van de site en de richtinggevende bevolkingsdichtheden van de hogere overheid van minimum 25 woningen/ha voor zo’n sites, besloten we om het woningaantal voor de geplande ontwikkeling van Kantvelde op te trekken van 130 naar 150 woningen. Deze site is ook financieel zeer belangrijk voor het OCMW gezien de op stapel staande investeringen in zorginfrastructuur voor de Mechelaar”, zegt OCMW-voorzitter,Koen Anciaux (Open Vld). Stad en OCMW stellen dat het ‘groene’ concept zeer waardevol is en behouden moet blijven. Er werd gekozen voor 150 woningen omdat dit ook draagbaar is vanuit mobiliteitsoogpunt.
“Om het aantal woningen te bepalen die we op deze locatie kunnen bouwen, hebben we de impact op de mobiliteit bestudeerd. We willen de draagkracht van de omliggende wijk zeker niet overschrijden en de ontsluiting van 150 woningen is haalbaar zonder problemen te veroorzaken. Op een bepaald moment was er sprake van 170 woningen, maar dit zou te veel zijn en files veroorzaken. Door compacte en energieneutrale woningen te bouwen, kan op een zeer duurzame manier worden omgesprongen met de ruimte. Deze ecologische wijk met duurzame architectuur zal een voorbeeld zijn voor de rest van Mechelen”, zegt schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke planning Karel Geys (sp.a).