Dit jaar verleent het Mechelse stadsbestuur subsidies aan verkeerseducatieve projecten in het basisonderwijs. De tien geselecteerde projecten krijgen elk €1000. “Onze Mechelse basisscholen werken al vaak rond dit onderwerp, maar dit willen we vanuit het flankerend onderwijsbeleid extra ondersteunen. We willen met deze subsidies dat de scholen niet alleen aandacht hebben voor verkeer, veiligheid en gezondheid, maar ook de duurzaamheidsaspecten moeten aan bod komen. De keuze voor het juiste vervoersmiddel van en naar school heeft immers ook een impact op het milieu. Zo willen we ook ouders sensibiliseren”, aldus schepen van Onderwijs Caroline Gennez en schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
De stad heeft tien projecten goedgekeurd van de volgende scholen: GVBS De Ham, BSGO De Puzzel, GVBS Sint-Maarten, BSGO De Esdoorn, BSGO De Spreeuwen, GVBS De Ark, BSGO Lyceum en de vestigingen Sint-Rombouts, Pius X, Sint-Jan Berchmans van GVBS De Parel. Caroline Gennez is enthousiast over de originaliteit van de projecten: “Sommige scholen kiezen ervoor om op de speelplaats een straat na te bootsen zodat de jongste kinderen op een veilige manier vaardigheden leren zoals oversteken. Andere scholen reiken brevetten uit voor kinderen die leren om zich te voet of met de fiets op een veilige manier in de schoolomgeving te verplaatsen. Ook zijn er scholen die een educatieve theatervoorstelling organiseren rond verkeersveiligheid. Anderen gebruiken de subsidies voor educatief materiaal of zelfs voor de aankoop van fietsen. Zo kunnen kinderen die zelf niet met de fiets naar school komen, toch leren fietsen.”
Het nieuwe subsidiereglement is ontstaan op vraag van de scholen in de coördinatiegroep ‘Duurzaam naar school’, waar onderwijspartners, stadsdiensten en externen overleggen over deze thema’s. Scholen stimuleren om ervaringsgericht te werken rond verkeerseducatie en duurzame mobiliteit is het belangrijkste uitgangspunt geweest voor de beoordeling. Naast het innoverende karakter van de projecten was ook ouderbetrokkenheid een belangrijk criterium. “Het zijn de ouders die beslissen op welke manier hun kind zich van en naar school verplaatst. Zij moeten ook zelf op hun verantwoordelijkheden gewezen worden, denk maar aan fout parkeren in de schoolomgeving. Als stadsbestuur investeren we zelf ook jaarlijks in de heraanleg van veilige schoolomgevingen. Aan De Bel in Muizen bv. verbreden we het voetpad en versmallen we de rijweg”, zegt Karel Geys.
Dat de Mechelse basisscholen verkeerseducatie bovenaan de agenda hebben staan, blijkt ook uit het feit dat 12 Mechelse scholen het kwaliteitslabel ‘10 op 10’ van de provincie hebben gekregen. Dit label beloont scholen die op een gestructureerde manier aan verkeers- en mobiliteitseducatie doen.