Meer overnachtingen en meer aankomsten: dat is de knappe balans na de eerste zes maanden van 2011. Van januari tot en met juni 2011 noteerde Mechelen zo’n 85.000 overnachtingen. Dat zijn er 7.000 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Of een stijging van 9 %!
Met dit stijgingspercentage komt Mechelen -na Brugge- op de tweede plek binnen de zes kunststeden. Ook de aankomsten in de eerste zes maanden gaan in stijgende lijn. Ongeveer 4.900 meer toeristen bezochten onze stad zonder overnachting. Dit is een stijging van zo’n 11%.
Op reis gaan in eigen land is erg populair, maar ook steeds meer buitenlandse toeristen komen van heinde en verre om de charmes van Mechelen te ontdekken. Schepen van Toerisme Frank Nobels: “Als we de nationaliteiten overlopen, merken we een mooie stijging bij de Nederlanders, de Britten en de Amerikanen. Ook meer Spanjaarden, Polen, Russen, Tsjechen en zelfs Indiërs blijken de weg naar de Mechelse hotels te vinden. Het aantal Franse en Duitse logees ging achteruit.”
Het groeiende hotelaanbod in de stad helpt het succes verklaren. Mechelen investeert ook op een slimme manier in binnen- en buitenlandse promotie. Journalisten en reisbureaus uit verschillende landen zijn vol lof over de Dijlestad en haar Maneblussers. Vaak wordt Mechelen als een verborgen parel beschouwd, waar toeristen genieten van ons rijk patrimonium, het UNESCO-werelderfgoed en de plaatselijke horeca. Het opknapwerk van monumenten en infrastructuur de voorbije 10 jaar bleef niet onopgemerkt bij buiten- en binnenlandse toeristen.
De dienst Toerisme wil Mechelen promoten als uitvalsbasis voor excursies in andere kunststeden. De centrale ligging zorgt ervoor dat toeristen flexibel en snel in andere steden geraken. Daarbij is Mechelen groot genoeg om een veelzijdig toeristisch aanbod te bieden, maar ook klein genoeg om niet verloren te lopen en haar gezelligheid te tonen. “Het zijn trouwens de Maneblussers zelf die voor een aangename en vriendelijke sfeer zorgen. Toeristen voelen zich hier welkom. We streven ernaar dat iedere Mechelaar zich ambassadeur van de stad voelt.”, meent schepen Nobels. Ook de evenementen zorgen voor een toegevoegde waarde. Wie in Mechelen vertoeft, zal merken dat er altijd wel wat te doen is.