Afgelopen zomer kon dienst Toerisme afsluiten met een stijging van het aantal bezoekers aan haar balie. Ook de Sint-Romboutstoren ontving meer belangstellenden dan vorig jaar. Onze stad wordt ook door de buitenlandse pers steeds meer gesmaakt. De lovende commentaren liegen er niet om.
Aan de balie
De toerismebalie werd deze zomer overspoeld door Spaanse toeristen. Het slechte weer joeg de Belgen naar het zonnige zuiden. De zuiderlingen ontvluchtten de warmte en vonden meer en meer de weg naar Mechelen. “In juli en augustus telden we zelfs meer Spanjaarden dan Nederlanders aan het onthaal in de Hallestraat”, zegt schepen van Toerisme Frank Nobels (CDO). “De toename van het aantal buitenlandse gasten is te wijten aan de volgehouden inspanningen van de stad om toeristen naar Mechelen te halen. Samen met de andere kunststeden Brugge, Gent, Antwerpen en Leuven zijn we aanwezig op buitenlandse beurzen en samen met Toerisme Vlaanderen investeren we in promotie, vooral in de buurlanden en in Spanje”, gaat de schepen verder. Mechelen promoot zichzelf blijkbaar als een makkelijk bereikbare kunststad, met een rijk historisch en hedendaags patrimonium en een gastvrije sfeer.
Op de toren
De overnachtingen in de hotels stegen de eerste vier maanden van dit jaar met 8%. Deze trend zet zich niet bij alle hotels door in de zomermaanden. De attracties leden onder het weer: we noteren een daling van 6,3% vooral te wijten aan een slechte maand juli. De toren daarentegen ontving meer volk op de skywalk, maar liefst 26% meer bezoekers. Afgelopen maanden mocht de Sint-Romboutstoren geregeld op binnen- en buitenlandse mediabelangstelling rekenen. Dit heeft een zeer positief effect gehad op de bezoekerscijfers. “Blijvende inspanningen op het vlak van promotie, de organisatie van speciale activiteiten en veel positieve mond-aan-mondreclame zijn essentieel om meer en meer bezoekers aan te trekken. Belangrijke instrumenten zijn de facebookpagina van onze toren www.facebook.com/Sintromboutstoren en de website www.mechelen.be/sintromboutstoren. Momenteel werken we aan illustraties en animatie voor het onderdeel ‘Torenwachteracademie’ op de website. Zo willen we kinderen nog warmer maken om papa en mama te overtuigen de Sint-Romboutstoren te beklimmen”, vult Nobels aan.
In de pers
Mechelen investeert op een slimme manier in binnen- en buitenlandse promotie. Elke geïnvesteerde euro brengt een veelvoud op. Neem het voorbeeld van de buitenlandse persreizen. Afgelopen 15 maanden organiseerde Toerisme Mechelen in samenwerking met Toerisme Vlaanderen 19 persreizen. De journalisten uit verschillende landen zijn vol lof over de Dijlestad en haar Maneblussers. ‘De hele stad is een schitterende diamant die een heerlijke en intense belevenis biedt’, aldus Clara Arnedo in Viajar op 23 juni 2010. Alles samen 77 artikels uit 10 verschillende landen met een totale mediawaarde van 3.706.200 euro. En dit terwijl de Stad, naast personeel, ‘slechts’ 3.720 euro investeerde in het onthaal van buitenlandse pers. Een investering die 1.000 keer meer oplevert! Frank Nobels: “De buitenlandse journalisten vallen vooral voor ons rijk patrimonium, het UNESCO-werelderfgoed en de plaatselijke horeca. In de rubriek ‘Mechelen door andere ogen‘ op de anderstalige versies van de toerismewebsite (www.toerismemechelen.be) vind je links onderaan trouwens een bloemlezing.”
Hetzelfde investeringspatroon vind je terug in de samenwerking van Mechelen met de andere kunststeden en met Toerisme Vlaanderen. Binnen het kunststedenactieplan investeerde Mechelen de laatste vier jaren 175.000 euro. Daarmee realiseerde ze samen met de andere kunststeden projecten ter waarde van 3.615.000 euro of vier keer de investering van alle kunststeden samen. Een nauwere samenwerking met Gent, Brugge, Antwerpen en Leuven staat op stapel, en dit in de vorm van een toeristisch samenwerkingsverband. Precies om een dergelijk rendement ook de volgende jaren te kunnen halen.
Op het web
Dankzij het online ICT-beleid haalt Toerisme Mechelen nu ook uitzonderlijke resultaten op het internet. Meer dan ooit tevoren ontdekken digitale bezoekers Mechelen online.”De bezoekcijfers tonen een verzesvoudiging en overtreffen onze stoutste verwachtingen. Dit danken we aan ons bewezen ‘samen sterk’-concept en de integratie met de stadswebsite”, aldus schepen van ICT Kristl Strubbe (Open Vld).
De stad lanceerde de vernieuwde website op 7 mei met als achterliggende motor het awardwinnende content management systeem van Mechelen.be. Hierdoor laden de webpagina’s sneller in, gebeuren updates vlotter en frequenter en draagt de website sinds kort het Anysurfer kwaliteitslabel. De top 10 aanraders, de lijst UNESCO-werelderfgoed en de shoppingrubriek zijn de meest aangeklikte webpagina’s.