Het stadsbestuur laat een mobiliteitsstudie uitvoeren voor de wijk Tervuursesteenweg. Een studiebureau zal de situatie ter plaatse grondig onderzoeken. “Met deze studie kunnen we het verkeer in de wijk in kaart brengen. Op basis van deze gegevens kunnen we in de toekomst onderbouwde beslissingen nemen over wijzigingen aan de circulatie die de doorstroming en veiligheid van het verkeer optimaliseren. Met de heraanleg van de stationsomgeving staat er in de wijk Tervuursesteenweg immers nog heel wat te gebeuren de komende jaren”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
De studie kost €16.855 en bestaat uit twee fasen. Het studiebureau wil tijdens de oriëntatiefase de bestaande situatie met mogelijke knelpunten inventariseren. Een verkeersonderzoek met tellingen op kruispunten en in straten zal objectieve data opleveren. Dit moet resulteren in een analyse van alle sterke en zwakke punten. “Tijdens de tweede fase zal het studiebureau verschillende voorstellen uitwerken waarin beschreven staat hoe we het verkeer op termijn beter kunnen organiseren. Vanzelfsprekend zullen ook belanghebbenden uit de wijk bij dit proces betrokken worden. De bewoners krijgen een toelichting over de resultaten van de studie. We hebben dit proces vorig jaar reeds met succes in Walem toegepast: eerst een uitgebreide studie laten uitvoeren en vervolgens in samenspraak met de bewoners zoeken naar de beste oplossing voor mobiliteitsproblemen”, zegt Karel Geys.
Tervuursesteenweg is een wijk waar het stadsbestuur al heel wat heeft geïnvesteerd in de opwaardering. Denk maar aan de heraanleg van de Tervuursesteenweg, het Colomaplein en andere straten. “De wijk is volop in beweging en ook in de toekomst zal er nog heel wat veranderen. De heraanleg van de stationsomgeving zal ongetwijfeld gevolgen hebben en met de studie willen we deze impact op de mobiliteit op voorhand inschatten. Dit geldt ook voor de plannen van de Mechelse Goedkope Woning (MGW) in de Mahatma Gandhiwijk. Dankzij deze studie zullen we hierop voorbereid zijn en de nodige wijzigingen kunnen doorvoeren”, besluit Karel Geys.