De lokale politie Mechelen maakt één dag na het stadsfestival Maanrock een eerste voorzichtige balans op van de door haar gebruikte sociale media bij deze massamanifestatie.
Op de Facebookpagina www.facebook.com/lokale.politie.mechelen werden tijdens het Maanrockweekend 47 berichten gepubliceerd die te maken hadden met de bezettingsgraad van de parkings en fietsenstallingen, het verkeersverloop in de binnenstad, de genomen veiligheidsmaatregelen (en de naleving ervan) en het algemeen verloop van het politietoezicht. Op sommige berichten reageerden lezers met de gekende “vind ik leuk”-knop of ze lieten een korte reactie achter.
Gelet op het belang van een snelle communicatie en een zeer grote interactie met het publiek hebben we ook intens gecommuniceerd via onze Twitter-account twitter.com/PolitieMechelen
-
net voor aanvang van het festival werd onze account gevolgd door 650 mensen, tegen het einde van het festival was dit aantal gestegen tot 743 volgers
-
in de aanloop naar het festival en tijdens het Maanrockweekend hebben we in totaal 120 berichten (tweets) gepubliceerd. Deze berichten waren zeer uiteenlopend van aard: allerlei veiligheidsinfo (bv. de reden waarom we mensen fouilleerden bij het betreden van de perimeter, de aangekondigde grote hitte en de noodzaak kinderen hiertegen te beschermen, de weersituatie, …), bezettingsgraad van parkings en fietsenstallingen, info over de pendelbussen, oproepen aan het publiek tot medewerking (bv. wildplassen, gebruik fietsenstallingen, …) en info over het afsluiten van toegangen en pleinen
-
87 keer werd onze account @PolitieMechelen vermeld in een tweet en/of werd ons bericht geretweet
Een aantal volgers stelde ons een korte vraag via Twitter of deed een suggestie (die we zeker meenemen naar het volgende evenement). Anderen deelden ons mee hoe goed ze onze manier van communiceren vonden (maar ook enkelen waren van mening dat de politie zich niet moest bezig houden met tweeten). De positieve reacties halen echter met een overgrote meerderheid de bovenhand.
Alle belangrijke berichtjes worden verder opgevolgd zodat we hier bij een volgende evenement rekening kunnen mee houden.
Samenwerking
Ook de Maanrockorganisatie deed zijn duit in het zakje via twitter.com/maanrockinfo . Vooraf waren goede samenwerkingsafspraken en een werkverdeling afgesproken. Zo verspreidde de organisatie alle info over het festival (nuttige info, weetjes, faits-divers, info over artiesten, …) en communiceerde de politie over veiligheid en de verkeersafhandeling. Berichten met een gemeenschappelijke interesse werden door de ene partij gepubliceerd en door de andere partner geretweet. Deze samenwerking werd als erg positief ervaren door beide partners en is voor herhaling vatbaar.
Appreciatie
Uiteraard is het erg moeilijk om het effect van het gebruik van Facebook en Twitter op het verloop van het festival te meten. We zijn er echter van overtuigd (en dat wordt bevestigd door de reacties die we kregen) dat deze manier van communiceren een leemte heeft opgevuld en door het publiek werd geapprecieerd.
Tenslotte willen we graag benadrukken dat het gebruik van sociale media tijdens Maanrock al enkele weken werd voorbereid. Dus ook zonder het tragische voorval in Hasselt hadden we gepland om Twitter en Facebook in te zetten als onderdeel van onze communicatie.
Feedback
Omdat we ervan overtuigd zijn dat alles altijd beter kan, hebben we via Facebook en Twitter een oproep gedaan aan onze volgers om ongezouten hun mening, voorstellen, bedenkingen, suggesties, … m.b.t. de manier waarop we deze communicatiekanalen hebben gebruikt, met ons te delen. Uiteraard kan dit via Facebook en Twitter zelf maar ook door ons een mailtje te sturen via
communicatie@politiemechelen.be
.
Belangrijk: ook in onze dagelijkse werking blijven wij Facebook en Twitter inzetten voor onze communicatie.
Interesse in onze werking ? Volg dan www.facebook.com/lokale.politie.mechelen en/of twitter.com/PolitieMechelen