De stad bracht de voorbije jaren samen met Lessius Mechelen het jongerenmagazine Monk uit. Na een evaluatie werd beslist om het concept grondig onder handen te nemen. Het resultaat is een volledig nieuw magazine dat beide partners vandaag lanceren. “De grootste wijziging is dat het magazine gekoppeld wordt aan ons cultuuraanbod voor jongeren, vandaar ook de naam Kamikaze. Het nieuwe magazine zal één keer per jaar verschijnen in de vorm van een themanummer. Studenten journalistiek van Lessius hebben dit eerste nummer gemaakt samen met Mechelse jongeren”, zegt schepen van Jeugd en Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
Sinds 2008 publiceerde de stad samen met de hogeschool Lessius het jongerenmagazine Monk. Nu is er gekozen voor een nieuwe aanpak met één themanummer per jaar. Dit jaarlijkse nummer is 55 pagina’s dik en biedt meer kwaliteit. Vier studenten journalistiek Annelien Crabeels, Carmen D’Eer, Annelies De Groot en Marijke Clabots hebben in het kader van hun bachelorproef het nieuwe concept ontwikkeld en de redactie, vormgeving en fotografie verwezenlijkt met steun van de stedelijke jeugddienst.
Net voor de zomer lanceren de stad en Lessius het eerste nummer van Kamikaze met als belangrijkste thema muziek. In Kamikaze vind je heel wat interviews met muziekgroepen die deze zomer in Mechelen optreden. “Nu we ons cultuuraanbod voor jongeren onder één label hebben samengebracht, lag het voor de hand om het magazine hieraan te koppelen zowel wat inhoud betreft als vormgeving. Volgens ons jeugdbeleidsplan zijn informatie en cultuur voor jongeren twee prioriteiten en het magazine draagt bij tot de realisatie van deze doelstellingen. Kamikaze sluit nauw aan bij hun leefwereld omdat het voor en door jongeren is gemaakt. Door crossmediaal te werken, wordt de Mechelse jeugd intensief betrokken bij het maken van het magazine. Zo werd er via onze website en Facebookpagina van Kamikaze gevraagd om foto’s aan te leveren”, zegt Caroline Gennez.
Het magazine Kamikaze is gericht op jongeren tussen 16 en 24 jaar. De komende weken zullen er 10.000 exemplaren verspreid worden via verschillende kanalen. Het stadsbestuur heeft een budget van €15.000 voor de jaarlijkse publicatie.