UNIZO Mechelen is tevreden met het nieuwe mobiliteitsplan. Dit verschilt immers fundamenteel van de oudere versie. De nieuwe versie zal vananavond aan de Mechelaars worden voorgesteld. Op omzeggens alle punten werd aan de bekommernissen van UNIZO tegemoet gekomen.
Er komt geen verkeersstop aan de IJzerenleen voor de nieuwe randparking aan het Sint-Romboutskerkhof klaar is. Wanneer de parking onder de Grote Markt vol staat, zullen de klanten dus kunnen verder rijden en hun wagen parkeren in de parking aan de Guldenstraat. Dat zal niet meer kunnen wanneer de nieuwe parking aan het Sint- Romboutskerkhof klaar is. Maar dan zullen ze op die parking hun wagen kwijt kunnen. En via een nieuw parkeergeleidingssysteem zullen bestuurders op voorhand weten dat de parking onder de Grote Markt vol is en ze dus op de andere parking terecht kunnen. Aan de zuidkant van Mechelen komen er bij het invoeren van de autoluwe binnenstad een 50-tal nieuwe parkeerplaatsen, o.m. door het geschrankt parkeren in de Hanswijkstraat. Bijgevolg is er voor de klanten die langs die kant Mechelen binnenrijden ook een alternatief, in afwachting van de voltooiing van de nieuwe randparking aan de Ganzendries, volgend voorjaar. De Onze-Lieve-Vrouwestraat wordt volledig enkelrichting vanaf de Korenmarkt tot aan de Vijfhoek. Het gedeelte tussen de OLV o/d Dijlekerk en de Vijfhoek zal ook heraangelegd worden, met bredere trottoirs en behoud van alle parkeerplaatsen aan beide zijden. De in het plan voorziene uurregeling voor leveringen, laden en lossen wordt aangepast en vervroegd van 19u naar 18u. Ook dit is belangrijk, omdat de meeste handelszaken sluiten om 18u.
UNIZO was gekant tegen de oudere versie van het mobiliteitsplan, maar is dus wel tevreden met het nieuwe plan. UNIZO Voorzitter Wim Jorissen: “Er is gedurende de voorbije maanden intensief overleg geweest tussen delegaties van UNIZO en het stadsbestuur. Geleidelijk zijn de standpunten naar mekaar toe gegroeid. Uiteindelijk hebben Bart Somers en ikzelf de laatste knopen doorgehakt om tot een akkoord te komen. We willen als UNIZO dan ook niet alle pluimen op onze hoed steken. De burgemeester heeft zich zeer sterk geëngageerd in dit dossier en het is mede aan zijn inzet te danken, dat er uiteindelijk een akkoord uit de bus is gekomen, dat een goed akkoord is voor de Mechelse handelaars.” Wim Jorissen is dan ook hoopvol voor de toekomst. “We zijn altijd al vragende partij geweest voor een verkeersarme binnenstad. Alle ons omringende steden hebben maatregelen genomen om hun stadscentrum autoluw te maken. Wij moeten met hen concurreren. Mechelen kon niet achter blijven. Stilstaan is achteruit gaan: als wij niet zouden volgen, zouden we cliënteel verliezen.” Maar toch waarschuwt hij: “Dit nieuwe mobiliteitsplan is een goede zaak voor de meeste Mechelse handelaars. Maar er zullen ook ontevredenen zijn, die liever alles bij het oude gelaten hadden, omdat zulks voor hun individuele handelszaak beter was uitgekomen. We kunnen voor die mensen begrip opbrengen, maar als UNIZO zoeken we de grootste gemene deler en kiezen we voor die oplossing, die voor de meeste Mechelse handelaars de beste is. Dit plan zal kinderziekten vertonen. Er zullen nog problemen aan het licht komen, waar we niet aan gedacht hebben en waar we een oplossing moeten voor vinden. Hoe dan ook, vragen we een evaluatie, met mogelijkheid tot bijsturing, na 1 jaar. Maar met dit plan is wel de basis gelegd voor de toekomst van Mechelen als aangename en aantrekkelijke winkelstad.”