Burgemeester Bart Somers en schepen van Mobiliteit Karel Geys gaven vanavond tekst en uitleg bij het nieuwe mobiliteitsplan voor de Mechelse binnenstad. Na de eerste informatievergadering op 28 februari is het stadsbestuur gaan praten met wijkraden, UNIZO, scholen, De Lijn en individuele bewoners met specifieke problemen om zo te schaven aan het eerste ontwerp.
Momenteel kan een automobilist van de Liersesteenweg door de stad naar de Brusselsesteenweg rijden, of van Battel naar Muizen. Dit genereert heel wat sluipverkeer in de stad. In het ontwerp dat nu ter tafel ligt, zal de binnenstad opgedeeld worden in vier verschillende lussen, het centrum wordt bijgevolg doormidden gesneden, wat de bestaande verkeers-assen onmogelijk maakt.
De doelstelingen van het stadsbestuur:
- 20% minder verkeer
- 15-20% minder gereden km’s in de binnenstad
Beperkte toegang
De binnenstad telt ongeveer 100 straten. Op alle uren van de dag mag elke automobilist hetzelfde. Of je mag in een straat rijden, of je mag dat niet. Dan zijn er 5 straten waar met tussen 10 en 18 uur niet mag rijden zonder speciale toelating:
- Lange Schipstraat
- Merodestraat (vanaf Varkensstraat)
- Zoutwerf
- Bruul
- Sint-Jansstraat
- In de Begijnenstraat geldt hetzelfde principe, maar dan wel tussen 11.30 uur en 18.00 uur.
Begijnenstraat zelfde systeem, maar van 6.00 tot 11.30 uur.
Sommige handelaars hebben een garage in een straat in zulk een zone. Via een eenvouding elektronisch registratiesysteem kan de handelaar een nummerplaat ingeven om toegang te verschaffen.
Parkeren in de binnenstad
Door het verkeer in verschillende straten enkele richting te maken, komen er in totaal 58 plaatsen bij in volgende straten:
- G. De Stassaertstraat
- Hanswijkstraat
- Adegemstraat
- Ravenstraat
- Korte Heistraat
In de Kraanstraat verdwijnen er 7 parkeerplaatsen wegens verbreding van de voetpaden.
Timing
- In grote lijnen ligt het plan vast. Indien de gemeenteraad van juni groen licht geeft, zal het eenrichtingsverkeer in de OLV-straat op 1 juli worden ingevoerd. Dan worden meteen de parkeervakken in de OLV-straat en de Hanswijkstraat verder van de huizen geplaatst.
- Wanneer de Hoogstraat klaar is, vermoedelijk in oktober, wordt deze hele lus aangepast.
- Op 11/11/11 zal het hele plan in voege treden.
Mobiliteit is een verhaal dat nooit af is. In de toekomst komen er betere wegwijzers naar de parkings, meer wandelroutes van de randparkings (zoals Rode Kruisplein, Zandpoortvest). Het stadsbestuur gaat ook fietsen promoten (fietsverhuursysteem).
audioreacties:
-> Karel Geys (schepen van Mobiliteit) licht alle details uit het plan toe.
-> Bart Somers (burgemeester)
-> Kris Van Esbroeck (actiecomité Louizastraat)
-> Stefaan Deleus (CD&V-oppositielid)
-> Leo Lenaerts (Handelaarscomité Bruul)