In februari maakte het Mechelse stadsbestuur haar eerste voorstel bekend voor een autoluwe binnenstad. De voorbije maanden heeft de stad dit plan voorgelegd aan verschillende adviesraden en bewonersgroepen zodat iedereen zijn opmerkingen kon formuleren. “Het was onze bedoeling om een dialoog op gang te brengen en we zijn daarin geslaagd. Nu zitten we stilaan in de laatste fase waarbij de belangrijkste knopen worden doorgehakt. Op dinsdag 31 mei stellen we het aangepaste circulatieplan voor dat zal resulteren in een meer leefbare, autoluwe binnenstad die voldoende bereikbaar blijft”, kondigt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) aan.
Gemeenteraadslid Karel Van Butsel (CD&V) verklaarde gisteren n.a.v. een beperkte online steekproef, dat de plannen moeten uitgesteld worden tot er voldoende draagvlak is gecreëerd. Karel Geys reageert: “Bij de voorstelling in februari hebben we er meteen de nadruk op gelegd dat inspraak voor ons zeer belangrijk is. We hebben de voorbije drie maanden iedere Mechelaar de mogelijkheid gegeven om zijn opmerkingen bekend te maken. We hebben ongeveer 200 reacties gekregen per e-mail, waarvan een groot deel van bewoners uit bepaalde straten. Met die mensen zijn wij ook meerdere keren rond de tafel gaan zitten. We hebben daarnaast tientallen overlegmomenten georganiseerd met verschillende groepen: ondernemers, senioren, personen met een handicap, scholen,.. hebben allemaal hun mening kunnen geven. De boodschap van al deze Mechelaars is eenvoudig samen te vatten: wij willen graag een meer aangename en leefbare binnenstad met minder doorgaand verkeer, op voorwaarde dat het circulatieplan op enkele punten wordt bijgestuurd. Op 31 mei zal duidelijk worden dat we dankzij deze participatie van de Mechelaars samen een oplossing hebben gevonden waar iedereen beter van wordt. Dit stadsdebat lijkt me meer representatief dan een enquête bij 200 mensen.”
Het stadsbestuur wil buiten de ring extra parkeerplaatsen creëren. De werken aan de gratis parking Douaneplein zijn zopas begonnen. “Deze gratis parking op slechts 1 km van de Grote Markt zal nog deze zomer uitgebreid worden, dus voor het invoeren van het nieuwe circulatieplan. Er komen 145 plaatsen bij, een verdubbeling van de capaciteit naar 290 gratis plaatsen. Daarnaast wil ik nog even benadrukken wat de tarieven zijn op onze vestenparkings Rode Kruisplein en Zandpoortvest I en II: 30 cent per uur of €3 per dag. In vergelijking met andere Vlaamse centrumsteden, valt dit goed mee. Bij de invoering van het circulatieplan zal het parkeergeleidingssysteem ook geoptimaliseerd worden”, zegt Karel Geys.
Het stadsbestuur is geen voorstander van sms-parkeren, maar wil wel andere systemen toepassen. “We willen het in de toekomst mogelijk maken om in Mechelen te betalen per minuut, alleen is sms-parkeren daarvoor niet het beste systeem. In Gent heeft men enkele maanden geleden beslist om na meer dan drie jaar af te stappen van het sms-parkeren. Reden is de kostprijs voor de parkeerder zelf: om één keer te parkeren, betaal je voor drie sms’jes 0,45 euro. Voor die prijs kan je op de vestenparkings Rode Kruisplein en Zandpoortvest I en II anderhalf uur parkeren. Wij onderzoeken wel de mogelijkheden van de nieuwste systemen zoals Ping Ping, waarbij je betaalt met krediet op je gsm.”
In de binnenstad komen er binnenkort nieuwe ondergrondse parkeerplaatsen aan de Ganzendries en het Sint-Romboutskerkhof. De tarieven zijn hier duurder: net zoals in alle andere Vlaamse centrumsteden geldt de regel dat wie vlakbij wil parkeren, meer moet betalen. Karel Geys licht de keuze voor ondergronds parkeren in de binnenstad toe. “Indien we niet kiezen voor ondergrondse parkings maar deze parkeerplaatsen op straat zouden aanleggen, dan zouden de gevolgen niet te overzien zijn. Onze historische binnenstad zou drastisch moeten veranderen: dan is het gedaan met het creëren van gezellige pleinen met terrasjes, groene plekken, ruimte voor fietsers en voetgangers, aangename winkelstraten… Ik denk dat intussen duidelijk is gebleken dat de Mechelaars de transformatie van de binnenstad die we de voorbije jaren hebben doorgevoerd, heel erg weet te appreciëren. Dat is onze visie: de binnenstad zal bereikbaar blijven, maar dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid.”
Volgens Van Butsel maken de Mechelaars zich zorgen om hun privacy. Om de binnenstad autoluw te maken, zal de stad immers gebruik maken van een systeem met nummerplaatherkenning. “Als het over privacy gaat, dan is dit systeem vergelijkbaar met flitspalen. Wie geflitst wordt, krijgt ook een brief in de bus waarop staat dat je op een bepaalde dag op die plaats geflitst bent. Wel, zo zal het ook zijn als je overdag het autoluwe gebied binnenrijdt zonder vergunning. De camera’s met nummerplaatherkenning maken enkel een detailfoto van de nummerplaat. Vanzelfsprekend zijn wij als stadsbestuur gebonden aan de wetgeving rond privacy”, aldus Karel Geys.
Heel wat Mechelaars stelden zich ook vragen over senioren en Mechelaars die minder mobiel zijn. Het stadsbestuur heeft hiernaar geluisterd en Karel Geys maakt duidelijk dat het flexibele systeem van vergunningen hier rekening mee zal houden. “Wie een parkeerkaart voor personen met een handicap heeft, krijgt sowieso altijd toegang tot het autoluwe gebied. Daarnaast wonen er in het autoluwe gebied ook oudere Mechelaars of mensen die minder goed te been zijn. Zij doen vaak beroep op familieleden en kennissen met een auto. Daarom kan iedere bewoner van het autoluwe gebied een vergunning krijgen voor twee voertuigen. Het nieuwe circulatieplan is immers niet bedoeld om het leven in de binnenstad moeilijker te maken, integendeel: we geven bewoners een meer leefbare woonomgeving zonder doorgaand verkeer.”
Op 31 mei om 20u in Lessius zijn alle Mechelaars uitgenodigd op de voorstelling van het aangepaste circulatieplan. Het stadsbestuur zal de binnenstad nog dit jaar meer autoluw maken door het doorgaand verkeer overdag te verminderen. “De invoering van dit plan brengt heel wat wijzigingen met zich mee. We zijn er ons van bewust dat dit in het begin een inspanning vraagt van de Mechelaar. Daarom voorzien we heel wat flankerende maatregelen, een stapsgewijze gewenning en een flexibel systeem met vergunningen. Voor specifieke problemen in bepaalde straten hebben we eveneens alternatieven uitgewerkt. We hebben de voorbije maanden heel wat tijd geïnvesteerd in inspraak en participatie. Door samen naar oplossingen te zoeken hebben we het draagvlak vergroot”, besluit Karel Geys.