CD&V/N-VA Mechelen organiseerde onlangs een enquête over mobiliteit en parkeren in Mechelen. Hieruit blijkt dat 70% gaat globaal niet akkoord gaat over het gebrek aan globale visie.
Volgens de resultaten uit de bevraging zijn er veel klachten over bereikbaarheid en betaalbaarheid. Verrassend ook: een sterke afkeer voor de gevaren van de bedreiging van de privacy. “Er moet informatie en een debat komen met de bevolking over de nummerplaatherkenning vooraleer deze in te voeren”, aldus CD&V-oppositieleider Karel Van Butsel. Verbetervoorstellen voor betaalbaarheid van parkeren en bereikbaarheid van de stad zijn noodzakelijk in het voorliggende plan voor de autoluwe binnenstad. “Onze voorstellen voor betalen per minuut bij ondergronds parkeren en sms parkeren bovengronds komen hieraan tegemoet en herhalen we daarom. Gratis fietsenstalling, met faciliteiten voor bakfietsen, moeten jonge ouders éérst helpen om een autoluwe binnenstad te “trotseren” vooraleer deze in te voeren. Blauwe zones niet meer gebruiken als boetebeleid. En een absolute noodzaak vooraleer er een autoluwe binnenstad komt: de randparkings moeten er zijn en omwille van de betaalbaarheid best gratis”, gaat Van Butsel verder.
Nog volgens CD&V moeten concrete pijnpunten in het voorliggende plan vooraf opgelost worden. De Kraanbrug moet open blijven, de problematiek van de bussen in de Louizastraat en de Onze-Lieve-Vrouwestraat moet opgelost worden, er moet aandacht gaan naar álle invalswegen, de aansluiting op de vesten moet opgenomen worden in de plannen, de specifieke problemen van bewoners die moeilijker te been zijn of kleinkinderen moeten opvangen moet in ogenschouw genomen worden, wat met ‘klusjes’ in de binnenstad of met dringende hulp, wat als tijdelijk een vervangwagen gebruikt moet worden,… Allemaal concrete punten die uitgeklaard moeten zijn vooraleer men de autoluwe binnenstad invoert.
De audioreactie van Karel Van Butsel kan je herbeluisteren: