Samen met de lokale politie wil de stad Mechelen het aantal fietsdiefstallen verminderen. In het kader van preventie worden in Mechelen reeds verschillende jaren fietsen gegraveerd door de gemeenschapswachten.
Schepen van Preventie Ali Salmi: “Het graveren of labellen van fietsen is maar één van de preventieve maatregelen die mensen kunnen nemen om hun eigendom te beschermen. Tussen 2007 en 2010 werden niet minder dan 6.379 fietsen gegraveerd, maar het moeten er nog meer worden. Recente tellingen van de gemeenschapswachten aan het station van Mechelen leerde ons dat slechts een kleine 10% van de gestalde fietsen gegraveerd is. Dit op een totaal van meer dan 1.600 fietsen, die dagelijks aan het station gestald worden. Daarom hebben we naar nieuwe manieren gezocht om nog meer fietsers te bereiken.”
Het graveren van fietsen is namelijk een tijdrovende zaak en de laatste jaren wordt het ook steeds moeilijker om fietsen te graveren door verschillende oorzaken: Nieuwe fietsen die bestaan uit materialen zoals carbon kunnen niet gegraveerd worden. Er bestaat het gevaar dat men de lak of de stevigheid van het frame beschadigt. Terwijl het graveren van fietsen zoveel mogelijk gepromoot wordt, blijkt dat sommige mensen hun fiets niet laten graveren, gezien de garantie bij sommige fietsenmakers vervalt wanneer men de fiets laat graveren. Gezien de grootte van het graveertoestel, is men enkel in staat te graveren op makkelijke bereikbare en duidelijk zichtbare plaatsen. Dit heeft natuurlijk zijn gevolgen voor het uitzicht van de fiets, waardoor sommige fietsliefhebbers ervoor kiezen hun fiets niet te laten graveren.
Door het gebruik van labels is de kans op schade aan de fiets nihil en kan men ook fietsen uit alle materialen kenmerken. Daarnaast is het labeltoestel veel kleiner dan het huidige graveertoestel, werkt het op batterijen, waardoor het altijd kan meegenomen worden en er snel gelabeld kan worden.
Op deze manier hopen we het aantal gekenmerkte fietsen in Mechelen in de toekomst snel te laten toenemen en zo een bijdrage te leveren aan het probleem van de fietsdiefstallen. Schepen Ali Salmi: “Het labelen van fietsen is uiteraard niet de enige preventieve maatregel die men kan nemen. Het slotvast achterlaten van de fiets is nog belangrijker. Uit de tellingen die de gemeenschapswachten aan het station van Mechelen hebben uitgevoerd stellen we vast dat een goede 70% zijn fiets op een correcte manier slotvast achter laat. Dit wil zeggen dat 30% een verhoogd risico loopt. Dit gaat dan over het feit dat de fietsen zijn beveiligd met een slecht slot of niet verankerd zijn aan een vaste constructie, maar ook dat de fiets helemaal niet slotvast wordt achtergelaten.
Via regelmatige sensibilisatieacties van de gemeenschapswachten en de dienst preventie proberen we de mensen nog beter te sensibiliseren over de correcte veiligheidsmaatregelen om hun eigendom te beschermen tegen diefstal.”
Slachtoffers van een fietsdiefstal kunnen steeds terecht op de site www.gevondenfietsen.be waar alle gevonden fietsen worden opgenomen.