Het toeristisch seizoen 2011 kondigt zich veelbelovend aan. De overnachtingen nemen toe, sneller dan in andere Vlaamse steden, het aantal bezoekers in het infokantoor neemt gestaag toe en vooral: de reactie van die bezoekers is lovend. Met de lancering van een nieuwe, viertalige toerismewebsite biedt Mechelen haar bezoekers de kans om hun reis nog beter voor te bereiden. Bovendien wil Mechelen, ook voor toeristen, zijn reputatie als digitaalste stad van Vlaanderen alle eer aandoen en werkt ze aan de ontwikkeling van een volwaardig DMS (Destination Management System) en B-to-B CRM (Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer).
De zwakke schakel in de toeristische promotie van Mechelen was tot nu toe de website van de dienst toerisme. Ze was verouderd en draaide op software die weinig mogelijkheden liet. Er werd een gloednieuwe, viertalige website gecreëerd die geïntegreerd is binnen de meermaals bekroonde website van de stad Mechelen. Onderzoek wees namelijk uit dat een toerist op zoek gaat naar neutrale informatie over de stad die hij/zij wil bezoeken. Concreet: de toerist zoekt objectieve en volledige informatie over de bestemming op de officiële website van de stad en dit liefst in een aantrekkelijk kleedje.
De diensten ICT en toerisme slaagden er in, op basis van het bestaande CMS (contentbeheersysteem) van de stadswebsite, een aantrekkelijke website te ontwikkelen waar je als bezoeker zowel informatie vindt over logies, groepsbezoeken, bezienswaardigheden, huizen van traditie en streekgerechten.
In de rubriek ‘Mechelen door andere ogen’ leest de toerist wat anderen over de stad denken en schrijven: een persartikel in een buitenlandse krant of tijdschrift, een quote uit het gastenboek, commentaren en beoordelingen over Mechelen op blogs en andere websites zoals Tripadvisor…
Bestemming Mechelen digitaal
De lancering van de toerismewebsite is een belangrijke stap in het digitale verhaal van Toerisme Mechelen. Schepen van ICT Kristl Strubbe (Open Vld): “De diensten ICT en toerisme bekijken of en hoe de informatie in de CMS-databank als basis kan dienen voor een heus DMS (Destination Management System), een soort kennislabo waar alle gegevens gecentraliseerd worden. Op één plek staat de meest actuele en correcte informatie over Mechelen als toeristische bestemming. Deze databank dient als basis voor brochures, mobiele applicaties, reisgidsen… Je kan ook linken met andere databanken waardoor je informatie op meerdere plekken op het net beschikbaar én geactualiseerd blijft.”
Het interneteiland in het onthaalkantoor biedt de toerist die al ter plekke is de kans om informatie van het web te plukken. Een lijstje met overnachtingsmogelijkheden, de top tien van de bezienswaardigheden of een opsomming van huizen van traditie vindt hij gemakkelijk terug. En de baliemedewerkers printen het voor hem graag uit. Samen met de andere vijf kunststeden werken de diensten toerisme en ICT aan een B-to-B CRM, een geautomatiseerd relatiebeheer voor professionele klantencontacten in binnen- en buitenland, die in de toekomst moet toelaten om klantgegevens en interacties met deze klanten te beheren. Dit project is mogelijk mede door de financiële steun van de Vlaamse overheid.
Momenteel bestudeert de stad de introductie van QR-codes, een tweedimensionale streepjescode, voor toeristische doeleinden. De bezoeker richt zijn cameratelefoon op de QR-code en neemt hiervan een foto. De code wordt door een QR-lezer in de telefoon omgezet in een URL en toont de toerismewebsite op het scherm. Tegenwoordig beschikken alle smartphones over een QR-codescanner.
Toerisme in Mechelen in de lift
De cijfers van Toerisme Vlaanderen liegen er niet om: Mechelen is van de vijf kunststeden (samen met Antwerpen, Brugge, Gent en Leuven) de snelst groeiende bestemming in de overnachtingstatistieken. Daar waar Mechelen in 2009 153.250 overnachtingen telde, klopte de stad in 2010 af op 174.008; ofwel een stijging van 13,5%. In de kunststeden stegen de overnachtingen gemiddeld 7,7%. Ook de aankomsten, het aantal personen dat logeerde in Mechelen, vertonen dezelfde lijn: van 85.515 naar 97.478 of een stijging van 14%. En daarmee doet Mechelen het alweer een heel stuk beter dan de andere kunststeden (gemiddeld 8% toename).
“Deze cijfers zijn een hart onder de riem voor onze dienst Toerisme die ook aan de balie meer bezoekers telde in 2010 (66.500) en in de eerste vier maanden van dit jaar (19.500)”, zo weet schepen voor toerisme Frank Nobels (CDO). “Het toeristisch seizoen draait op volle toeren van april tot en met oktober, maar ook in de wintermaanden neemt het aantal bezoekers toe. Vooral Belgen en inwoners uit onze buurlanden tekenen voor een nachtje Mechelen. Aan de balie komen de toeristen hoofdzakelijk uit Nederland, Duitsland en Spanje.”
De groepsaanvragen stagneren, maar de wandelingen waar individuele bezoekers kunnen aansluiten nemen toe: in april telde de stad 147 geïnteresseerden t.o.v. 118 vorig jaar. Vanaf dit jaar kunnen deze bezoekers de prachtige middeleeuwse muurschilderingen in de Sint-Janskerk bezoeken. De bezoekers aan de Sint-Romboutstoren nemen gestaag toe. Dienst Toerisme brengt een bezoek aan de toren voortdurend onder de aandacht. Op de gloednieuwe toerismewebsite krijgt de toren trouwens een speciaal plekje.
meer info: www.toerismemechelen.be