De stad Mechelen scoort opnieuw online. Deze keer is Mechelen nummer 1 op gebied van Social Media in de studie van Social Media Vlaanderen. Na de drie nominaties en twee awards die de stadswebsite in 2010 mocht binnenhalen, betekent deze nieuwe prijs alweer een erkenning voor het e-govbeleid van de digitaalste stad van België.
Samen met de succesvolle lancering van de vernieuwde stadswebsite Mechelen.be eind 2009, tekende de stad Mechelen ook een social media-aanpak uit als onderdeel van het online ICT-beleid. In mei 2010 lanceerde de stad de Mechelse social media-initiatieven op Facebook, Twitter en Linkedin. Eerder was de stad ook al actief op Youtube, Flickr en Netlog. In juni vorig jaar behaalde Mechelen de eerste plaats in de screening van Social Media Vlaanderen en bleef sindsdien onafgebroken leider.
Een bijzondere prestatie, want het gebruik van social media bij steden en gemeenten steeg ondertussen spectaculair. Het aantal social media-accounts van lokale overheden verdubbelde in vergelijking met 2010.
“Het online ICT-beleid zet het komende jaar verder in op innovatieve, nuttige en gebruiksvriendelijke toepassingen. De geplande realisaties zullen niet alleen een meerwaarde en tijdswinst voor de bezoekers betekenen, maar ook bijdragen tot een grotere efficiëntie voor alle ambtenaren en dus ook de dienstverlening”, aldus schepen van ICT Kristl Strubbe (Open Vld).
Ook de Mechelaars zelf mogen bijzonder fier zijn. Zij werden massaal fan van de stedelijke Facebook- en Twitterpagina’s en ondernamen ook verscheidene bijzonder geslaagde social media-initiatieven. Hierdoor is Mechelen nu de meest aanwezige stad op gebied van social media.
“Uiteraard heeft Mechelen de ambitie om het in de toekomst even goed te blijven doen. De stad wierf hiervoor dit jaar zelfs een online communicatiemanager aan. We zijn er van overtuigd dat online communiceren met onze inwoners steeds belangrijker wordt. Dat blijkt ook uit onderzoek dat we vorig jaar door de onderzoeksgroep Memori hebben laten uitvoeren. Deze nieuwe award betekent opnieuw een erkenning van onze inspanningen op dat vlak”, zo stelt burgemeester Bart Somers (Open Vld).
Een overzicht van de social media-kanalen van de stad:
http://www.facebook.com/stadmechelen
http://www.twitter.com/stadmechelen
http://www.youtube.com/stadmechelen
http://www.flickr.com/photos/mechelen
http://www.linkedin.com/companies/stad-mechelen