De Mechelse oppositiepartij CD&V/N-VA diende gisterenavond enkele voorstellen in om het verkeerscirculatieplan her en der aan te passen. Oppositieleider Karel Van Butsel had het onder meer over de invoerdatum van het plan dat bepaalt dat fase 1 ingevoerd wordt in november 2011. Verder wil de partij ook dat het studiebureau Tritel meer uitleg geeft over het plan. Wil het de rijrichtingen in de Hoogstraat en Adegemstraat aanpassen nadat De Lijn beslist heeft wat ze zal doen met de doortocht van de bestaande buslijnen. Verder heeft de oppositiepartij ook vragen bij een verkeersstop op de Kraanbrug. Alle voorstellen werden door de meerderheid van tafel geveegd.
Zowel CD&V/N-VA als het Vlaams Belang hekelen de manier waarop de stad de communicatie rond het nieuwe verkeersplan voert. Het nieuwe plan staat immers al te lezen in het Mechels stadsmagazine de Nieuwe Maan van april 2011. “Het is duidelijk dat burgemeerster Somers (Open Vld) gedwongen werd om tot inspraak te komen door de talrijke bugerinitiatieven door onder meer de bewoners van de Louizastraat, Dobbelhuizen/Tichelrij en de Schuttersvest”, stelt Karel Van Butsel. Het betoog van Van Butsel werd op de publieksbanken op applaus onthaald.
De meerderheidspartijen Open Vld, sp.a en Groen! verdedigen de invoering van het verkeerscirculatieplan. “Ik heb tot hier toe een 50-tal mails gekregen van mensen die problemen hebben met het verkeerscirculatieplan. Zo zijn er e-mails van de buurtbewoners van de Louizastraat. We hebben ook een pak mails binnen gekregen van mensen die absoluut voorstander zijn van het plan”, licht schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) toe.
Ook burgemeester Bart Somers stelt dat het plan niet door de strot van de Mechelaars geduwd zal worden, maar dat hij de bewoners inspraak laat in het plan. “We sturen het initieel plan bij en zitten regelmatig samen met de comités. Zo werd er reeds vorig weekend samengezeten met de mensen van de Dobbelhuizen. Er werd hun een alternatief voorgelegd. Ook de problematiek in de Louizastraat werd door de stad onmiddellijk opgevolgd”, zegt burgemeester Bart Somers. Het verkeerscirculatieplan dat nu ter tafel ligt zal dus op verschillende punten worden bijgestuurd. Bedoeling blijft wel om het in te voeren tegen november 2011.
De mensen uit de verschillende actiecomités zijn beducht voor de ‘charges’ van burgemeester Bart Somers. “Die man blijft maar zijn leugens voor waarheid verkondigen. Het valt bovendien wel op dat de burgemeester al een pak minder arrogant overkomt dan pakweg een maand geleden toen hij ons uitschold voor het vuil van de straat”, klonk het bij enkele actievoerders.