De Raad van Bestuur van vzw De Nekkerhal heeft gisterenavond enkele belangrijke beslissingen genomen om de Nekkerhal een nieuw toekomstgericht elan te geven. “We hebben beslist om De Nekkerhal een heel grondige facelift te geven, zowel organisatorisch, structureel als op het vlak van de veiligheid. De Nekkerhal heeft immers nood aan een duidelijke visie en een toekomstgerichte strategie om een sterke herstart te kunnen nemen en uit te groeien tot een topevenementenhal”, aldus voorzitter van de vzw De Nekkerhal Caroline Gennez.
De Nekkerhal met een oppervlakte van 18.500m², heeft sinds zijn ontstaan al een bewogen geschiedenis achter de rug. Oorspronkelijk gebouwd in 1981 met als doel de Oude Groentenhal op de Zandpoortvest te vervangen, werd ze al spoedig omgevormd tot een evenementenhal. Eind jaren ’90 werd een eerste organisatorische structuur op poten gezet en een commercieel directeur aangeworven die de hal op de kaart diende te zetten. Vanaf 2000, bij het vertrek van de commercieel directeur werd de uitbating opgevolgd door een administratief directeur.
Vanaf 2007, met het aantreden van een nieuw bestuur werd gestart met het uittekenen van een nieuw businessplan. Eerst werd onderzocht hoe de exploitatie het best kon worden uitgevoerd. “We zijn hiervoor met een leeg blad vertrokken en sloten geen enkele mogelijke piste uit. We hebben eerst gekeken of we de hal verder zelf uitbaten de beste optie was. Daarom hebben we twee onafhankelijke studies laten uitvoeren om te zien wat de opbrengst zou zijn bij een verkoop met behoud van de bestemming als evenementenhal of een uitbesteding van de exploitatie van de hal. Op basis hiervan beslisten we een jaar geleden dat we de evenementenhal verder zelf zouden uitbaten, maar dan wel op een moderne, hedendaagse manier met een grote meerwaarde voor onze stad”, zegt Caroline Gennez.
Een volgende stap in het moderniseren van de Nekkerhal was om de veiligheid en preventie van de hal conform te maken met de vigerende veiligheidswetgeving. Hiermee werd de specialist veiligheid en preventie van de stad belast. “Om van de Nekkerhal op technisch vlak een parel van de 21ste eeuw te maken, hebben we beslist om een grondige en globale technische audit uit te laten voeren”, aldus Caroline Gennez. Zo zal de hele technische installatie en brandbeveiliging onder de loupe worden genomen, alsook de toegangscontrole, de evacuatieplanning en de verwarmings – en ventilatie installaties. “We laten hierbij niet alleen de bestaande toestand analyseren, optimaliseren waar nodig en verbeteren en vervangen waar het moet, maar zullen het gebouw ook zo duurzaam en energie-efficiënt mogelijk maken. Het installeren van zonnepanelen op ons gigantisch dak, alhoewel technisch niet zo makkelijk, lijkt me hierbij een minimum. Er werd beslist om deze technische audit uit te laten voeren door het studiebureau Macrobo -Technobel ”, aldus nog Caroline Gennez.
Gelijktijdig met de technische analyse werd beslist door de Raad van Bestuur om een grondige audit te laten uitvoeren betreffende de organisatorische en commerciële aspecten van De Nekkerhal. “Ernst&Young zal een audit maken met het oog op een succesvollere en efficiëntere exploitatie van de Nekkerhal. Deze studie dient om een beter inzicht te krijgen in mogelijke groeiopportuniteiten en om de organisatie te optimaliseren. De resultaten van de audit dienen om onze visie en strategie uit te bouwen. De studie zal verschillende deelaspecten bevatten: de positionering van de Nekkerhal in het Vlaamse evenementenlandschap, de verbetering van de dienstverlening aan de huidige cliënten, maar ook de attraktiviteit voor nieuwe klanten en recurrent cliënteel, exposanten en evenementen ”, zegt Caroline Gennez. Zo zal de studie ook een benchmarking bevatten van de Nekkerhal met andere vergelijkbare expositiehallen op het vlak van functionaliteit, aard van evenementen, aard van de exposanten en recurrent karakter. De analyse dient te resulteren in een aantal adviezen en denkpistes om de bezettingsgraad en de functionaliteit van de Nekkerhal te verbeteren.
Eveneens werd een vacature voor een commerciële en zakelijke leider open verklaard. “Een evenementenhal zonder commerciële en zakelijke leider is echt niet meer de wijze waarop we onze Nekkerhal kunnen profileren en runnen. Om al deze studies te begeleiden hebben we alvast iemand voor de duur van een jaar aangetrokken. Voor eind van volgende maand gaan we ook samen zitten met al de organisatoren van de huidige evenementen om onze plannen uitvoerig toe te lichten en te luisteren naar hun wensen en verzuchtingen als gebruikers. De Nekkerhal is als evenementenhal zeer belangrijk voor de uitstraling van onze stad. Het prachtige gebouw zit terecht in de harten en hoofden van alle Mechelaars. Laten we er nu met deze nieuwe, noodzakelijke frisse start voor zorgen dat we De Nekerhal als evenementenhal terug op de kaart kunnen zetten van heel Vlaanderen”, aldus nog Caroline Gennez, voorzitter van de vzw De Nekkerhal.