De Vlaamse overheid hanteert strenge criteria voor de veiligheid van bruggen. Om de drie jaar wordt elke brug aan een strenge controle onderworpen op vlak van veiligheid en stabiliteit. Krijgt een brug een negatief rapport, dan wordt die op de wachtlijst gezet voor renovatie of zelfs volledige sloop en vervanging. Waterwegen en Zeekanaal (WENZ), het agentschap dat voor de Vlaamse overheid de bevaarbare waterlopen in het westen en centrum van Vlaanderen beheert, is ook verantwoordelijk voor de eenenvijftig bruggen over deze rivieren. Vlaams Parlementslid Marc Hendrickx (N-VA) ondervroeg Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) over de stand van zaken bij de WENZ-bruggen.
De minister stelde dat er voor enkele bruggen over de Nete nog heel wat werk voorzien is. De Baanbrug van de N14 aan de Hondiuslaan in Duffel, die de Beneden-Nete overspant, zou verhoogd worden, zodat ook grotere vrachtschepen hieronder kunnen passeren. Het Duffelse gemeentebestuur ontvouwde in het verleden al plannen om deze brug uit te breiden naar drie rijstroken. Minister Crevits bestelde voor de Baanbrug reeds voorbereidende studies, maar het is nog niet duidelijk wanneer de werken zouden uitgevoerd worden. In Lier moet de doorzakking van de Nazareth-fietsbrug onder de spoorbrug over de Grote Nete worden doorgelicht.
Marc Hendrickx (N-VA) is tevreden dat W&Z werk maakt van het dringende onderhoud, maar hoopt dat er bij elke ingreep steeds zal voor worden gezorgd dat de gebruikers van de bruggen voldoende alternatieven hebben tijdens de werken.