Tweedekansonderwijs is bedoeld voor jongeren die er niet in geslaagd zijn om hun diploma in het secundair onderwijs te behalen. De redenen hiervoor zijn heel divers: faalangst, fysische of psychische problemen… Deze moeilijkheden spelen dikwijls nog mee wanneer ze het tweedekansonderwijs aanvatten. Om de complexe problemen te kunnen aanpakken, is professionele begeleiding noodzakelijk. “De stad heeft op vraag van het Tweedekansonderwijs Mechelen een zorgtraject opgesteld in het kader van het project Probleemgedrag Op School (PrOS). Uit de evaluatie blijkt dat de jongeren en leerkrachten deze begeleiding als zeer positief ervaren en we blijven dit dan ook aanbieden”, aldus schepen van Onderwijs Caroline Gennez (sp.a).
Cursisten van het tweedekansonderwijs zijn gemiddeld tussen 18 en 22 jaar en grijpen de tweede kans om hun diploma te behalen met beide handen. Helaas hebben sommigen te kampen met psychologische problemen die hen hierbij hinderen. De leerkrachten doen er alles aan om de cursisten te helpen, maar missen dikwijls de nodige kennis en tijd. Het stadsbestuur verleent daarom een toelage van €30.000 aan het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg De Pont voor de tewerkstelling van een klinische psychologe. Zij kan de cursisten op weg helpen via laagdrempelige begeleidingsgesprekken en indien nodig doorverwijzen naar de juiste hulpverlenende instantie. De cursisten hebben vooral te kampen met emotionele en sociale problemen. Ook leerkrachten kunnen rekenen op de psychologe: ze biedt ondersteuning en vorming aan.
Caroline Gennez is tevreden met de eerste resultaten van dit zorgproject: “De psychologe is begin dit schooljaar van start gegaan. Het project is nu voor de eerste keer geëvalueerd en de resultaten zijn positief. De globale tevredenheid van de cursisten bedraagt 91%. Ook de leerkrachten vinden dit een vooruitgang. We vinden het belangrijk om deze jongeren de nodige vaardigheden aan te leren zodat ze hun problemen kunnen aanpakken en dit blijkt ook te lukken. Hierdoor hebben ze meer kans op slagen. Als deze jongeren geen diploma halen via het tweedekansonderwijs, dan zullen ze het later ook moeilijk krijgen op de arbeidsmarkt. De problemen worden dan alleen maar groter en deze vicieuze cirkel willen we absoluut doorbreken met dit zorgproject.”