Het Mechelse stadsbestuur heeft onlangs het project Spelend Nederlands Leren (SNeL) geëvalueerd. Dankzij dit project kunnen anderstalige kinderen en tieners tijdens de zomervakantie in een taalstimulerende omgeving hun kennis van het Nederlands oefenen. “Sommige kinderen komen tijdens de zomervakantie twee maanden lang nauwelijks in contact met de Nederlandse taal. Het SNeL-project zorgt er daarom voor dat ze hun taalvaardigheid op peil houden zodat ze bij de start van het nieuwe schooljaar meteen mee zijn. We hebben het project nu geëvalueerd en we zijn zo tevreden met de resultaten dat we dit in juli en augustus opnieuw zullen organiseren”, zegt schepen van Onderwijs en Jeugd Caroline Gennez (sp.a).
Het SNeL-project wil voor de kinderen een veilige, speelse en taalstimulerende omgeving creëren. Het programma wordt uitgewerkt op maat van de kinderen met afwisseling van rustige individuele activiteiten en actievere groepsopdrachten. Ze krijgen de kans om te vertellen, te luisteren, te lezen, te spelen en wat ook belangrijk is: ze krijgen de kans om fouten te maken. De stad verleent een toelage van €3100 aan Speelplein Weyneshof voor de organisatie van het SNeL-project voor kinderen van 6 tot 12 jaar. De jeugddienst staat zelf in voor het SNeL-project voor tieners van 12 tot 18 jaar. Zij kregen een programma op maat voorgeschoteld in het jeugdcentrum Metteko. “De deelname is voor iedereen volledig gratis en de leerlingen worden in samenwerking met de scholen geselecteerd. Tijdens de zomervakantie van 2010 hebben 23 kinderen en tieners drie weken lang al spelend hun kennis van het Nederlands verbeterd. De gemiddelde opkomst lag zeer hoog”, aldus Caroline Gennez.
Taalstimulering is trouwens één van de aandachtspunten waar de schepen op vraag van de onderwijspartners in de toekomst nog meer op zal inzetten in het kader van het flankerend onderwijsbeleid: “De scholen van de deelnemende kinderen en tieners waren enthousiast. Ze hebben de positieve effecten ervaren in de klas en vertelden ons onder meer dat de angst om te spreken bij de kinderen is afgenomen dankzij SNeL. Deze zomer krijgt het project dan ook een vervolg.”