Het Mechelse stadsbestuur heeft een tijdje geleden beslist het fietspad vanuit Muizen richting Bonheiden te verbeteren. “Op zich een héél goede zaak, mocht dit dossier ernstig zijn aangepakt”, zegt CD&V-gemeenteraadslid Walter Schroons.
In maart 2010 werd begonnen met de aanleg van een fietspad van iets meer dan 1km. De voorziene omleiding langs de Ter Doncklaan zorgde voor bijzonder gevaarlijke situaties. In een wijk met veel jonge kinderen kwamen dagelijks honderden voertuigen langs, terwijl er geen fiets- noch voetpad is in deze straat. Na de werken herademde de buurt. Er was hoop op een snel einde der werken. Begin augustus werd fase 2 van de werken opgestart. Na enkele dagen werden de werken opnieuw stilgelegd voor een 3-tal weken. Er was onenigheid tussen aannemers/nutsmaatschappijen over de uit te voeren werken. Richting Bonheiden kon nog wel worden gereden, maar terugkeren moet sindsdien via Rijmenam of via Bonheiden/Mechelen. Sinds dat moment reed de bus van De Lijn ook niet meer in de buurt. Vele buurtbewoners zijn hierdoor minder mobiel geworden en kunnen geen gebruik meer maken van stadslijn 3. Op 22 oktober werden de werken stilgelegd op vraag van de stedenbouwkundige gewestelijke inspecteur. De stad Mechelen heeft een noodzakelijke beroepstermijn van 35 dagen niet gerespecteerd. Intussen heeft ook een buurtbewoner klacht ingediend bij het Vredegerecht met betrekking tot een discussie over eigendomsrechten. Hoewel de bewoner dit reeds heeft gemeld sinds juli 2009 is men niet tot een oplossing gekomen.
De vrederechter gaat mogelijk in december een uitspraak over de eigendomsdiscussie. Ondertussen moeten de bewoners van de Bonheidensesteenweg die naar Bonheiden willen, terugkeren via Mechelen of Rijmenam. Een omleiding van meer dan 6km en minimum 30 minuten. Inmiddels worden de vele buurtbewoners, waarvan een aantal bejaarden die dagelijks de bus gebruikten, al enkele maanden afgesloten van het openbaar vervoer. Er is totaal geen zicht wanneer de werken kunnen worden voortgezet of beëindigd. De aannemer heeft de stad in gebreke gesteld voor de schorsing van de werken. Op de huidige plannen is geen rekening gehouden met een veilige oversteek naar en van het dubbelrichtingsfietspad op 2 plaatsen.
Een totale impasse vindt Schroons. “Ondanks de goede wil en de energie die de stadsambtenaren hier hebben ingestoken, is dit dossier totaal niet beheerd en beheerst door het Mechelse stadsbestuur. De bewoners hopen nog steeds dat de werken half december zullen beëindigd zijn. In realiteit zal het minimaal enkele maanden later zijn”, zegt Schroons. Het gemeenteraadslid vraagt dat de buurt over de Dijle meer bepaald de Bonheidensteenweg, Rijmenamsesteenweg, Ter Doncklaan, Jan Van Musenelaan en Muizenhoekstraat op de hoogte gebracht worden van de stand van zaken en het vervolg. De stad moet gesprekken opstarten met De Lijn over een minimaal aanbod in de buurt. Als tegemoetkoming voor de geleden schade en miserie zou de stad zich moeten engageren om het ‘bewoond deel’ van de Bonheidensteenweg te compenseren door de enerverende betonblokken straatbedekking te voorzien van een dun laagje asfalt. Indien dit technisch niet mogelijk is, tijdens de huidige werken en vertragingen een opdracht uit te schrijven om de betonplaten te vervangen door geluidsdempende en minder trillingen veroorzakend asfalt.