Mechels OCMW-voorzitter Koen Anciaux (Open Vld) vertelt in een open brief dat hij de schoolse achterstand bij Marokkaanse jongeren een oorzaak vindt van de verplichte Arabische lessen. Een reactie van schepen van Diversiteit Ali Salmi (onafjankelijke) kon niet uitblijven. Wij publiceren beide reacties.
Open brief Koen Anciaux
Al meer dan 3 jaar heb ik het voorrecht om in Mechelen OCMW-voorzitter te zijn. Naast de dagelijkse zorg voor de Mechelse senioren heeft het OCMW de taak om alle Mechelaars die maatschappelijke noden hebben, te helpen om een menswaardig leven te leiden. Wij werken aan de aansluiting bij de samenleving van diegenen die hier niet meer zelf voor kunnen zorgen. Dit doen wij door deze mensen kansen te bieden, hun zelfredzaamheid te versterken en zo hun persoonlijke vrijheid helpen vergroten.
Vele personen van Marokkaanse origine doen een beroep op onze diensten en we helpen hen met veel plezier. Meestal verlopen die trajecten met vallen en opstaan. Wij leren onze ‘cliënten’ nieuwe attitudes aan, we overtuigen ze dat door goede kennis van het Nederlands en werkbereidheid hun toekomstkansen zullen verbeteren.
Meer en meer leert de realiteit mij (en dat wordt nog versterkt door gesprekken met leefloners van Marokkaanse herkomst, die de ‘omerta’ durven breken) dat vele cliënten van Marokkaanse origine al sinds jeugdige leeftijd een schoolse achterstand oplopen. Een oorzaak van die achterstand zijn de verplichte lessen Arabisch.
Op jonge leeftijd worden kinderen verplicht, in hun vrije tijd, om Arabisch te leren. Wanneer andere kinderen kunnen spelen en ontspannen moeten zij les volgen. Zij hebben meestal geen enkele affectie met deze taal. De taal van hun (groot)ouders is immers meestal Berbers. Dat jongeren over de geschiedenis van hun voorouders, over hun roots geïnformeerd worden om zo hun waardegevoel en fierheid te versterken is voor niemand een probleem.
De organisaties (en ouders) die jongeren op jonge leeftijd verplichten Arabisch aan te leren hebben een verpletterende verantwoordelijkheid. Ze hypothekeren de toekomst van deze jongeren. Deze organisaties creëren tevens heel wat kosten en werk aan de gehele Mechelse gemeenschap. Kosten die opgehoest moeten worden door de mensen die werken. Kan men dat nog sociaal noemen?
De schoolmoeheid die in Mechelen bij jongeren van Marokkaanse origine het grootst is wordt versterkt en aangewakkerd met deze Arabische lessen. Schoolmoeheid leidt tot minder kansen op de arbeidsmarkt en tot minder levenskwaliteit. Voor sommige eindigt het zelfs in crimineel gedrag.
Indien men toch zo nodig lessen moet geven, geef dan lessen Nederlands, lessen beleefdheid, lessen waarden en normen, leer deze jongeren dat ze Vlamingen zijn van vreemde afkomst….
Voor mij is het zonneklaar: De Arabische taallessen zijn contraproductief en naast de te beperkte opvoeding en ondersteuning door de ouders is het een zeer grote oorzaak van schoolse achterstand.
De Moskee (en aanverwante organisaties) zouden beter VEEL MEER INSPANNINGEN DOEN voor naschoolse begeleiding en attitudetrainingen. Jongeren helpen met hun problemen en niet de problemen veroorzaken. De Moskee zou VEEL MEER INSPANNINGEN MOETEN DOEN door de ouders van deze jongeren te wijzen op hun VERANTWOORDELIJKHEID.
Soms is het spijtig dat de sociale dossiers van sommige OCMW cliënten niet openbaar gemaakt mogen worden. Vele verantwoordelijken van de organisaties die deze taallessen aan jongeren geven, zouden het schaamrood op de wangen krijgen.
Graag wil ik nog benadrukken dat ik deze brief in persoonlijke naam schrijf. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de toekomst van duizenden jongeren belangrijker is dan het conservatief denken van sommigen.
Met vriendelijke groeten,
Koen Anciaux | Schepen, OCMW-voorzitter
Reactie schepen Ali Salmi
Vandaag stuurde dhr. Koen Anciaux een (persoonlijke) open brief aan de organisaties die Arabische lessen geven. Komt het door een te veel aan zon van de afgelopen dagen of een acute opstoot van verkiezingskoorts, maar collega Anciaux gaat wel erg kort door de bocht om de leerachterstand en toenemende criminaliteit allemaal te wijten aan de (verplichte) Arabische lessen die moslimjongeren moeten volgen in het weekend.
Uiteraard ga ik niet ontkennen dat er een leerachterstand bestaat bij een deel van de ‘allochtone’ bevolking, maar om dit volledig toe te schrijven aan de Arabische lessen, die deze jongeren moeten volgen in het weekend, is toch wel een brug te ver. Als OCMW-voorzitter zou dhr. Anciaux meer dan wie ook moeten weten dat er andere (sociale) elementen een veel belangrijkere rol spelen in het bepalen of een jongere een potentiële leerachterstand kan oplopen. Er zijn geen wetenschappelijke studies die aantonen dat er een verband bestaat tussen deze lessen en iemands schoolcarrière.
In Mechelen werken we op een positieve manier samen met de moslimgemeenschap en is er regelmatig overleg over diverse thema’s. Daarenboven is men binnen de moslimgemeenschap ook aan het nadenken over deze problematiek. Binnenkort staat er een gesprek op de agenda met de minister van Onderwijs om te bekijken of er een mogelijkheid bestaat om deze lessen onder te brengen in het schoolgegeven. Op deze manier zouden de jongeren hun vrije tijd in het weekend niet meer moeten besteden aan het volgen van deze Arabische lessen.
Ik weet echt niet wat de bedoeling is van deze open brief, buiten het feit dat op deze manier de moslimgemeenschap weer in een slecht daglicht wordt gesteld. Deze acties dragen echt niet bij tot een toenadering tussen de verschillende gemeenschappen in Mechelen. Integendeel zelfs! Dhr Anciaux moet beseffen dat de aanwezigheid van andere culturen de Vlaamse eigenheid niet in de weg staat. We moeten aanvaarden dat anderen anders kunnen zijn en dat niet iedereen moet zijn zoals wijzelf. Maar ik begrijp dat de verkiezingen sommigen tot allerlei uitlatingen inspireren…
Ali Salmi
Schepen voor Diversiteit