Mechelen blijft verder digitaliseren. Vanaf vandaag heeft de stad een eigen Facebook- en Twitterpagina en is ze aanwezig op het netwerk van LinkedIn. Op de stadswebsite heeft ze de sociale mediasites verder geïntegreerd waardoor bezoekers nog gemakkelijker berichten en items kunnen delen met andere internetgebruikers.
De stad blijft innoveren in zijn online dienstverlening. Ook op vlak van sociale media neemt Mechelen nu actief een leidersrol in. Het belang van Facebook en Twitter groeit nog steeds waardoor een prominentere integratie op de stedelijke websites een logische volgende stap was.
Dankzij een doordacht actieplan en doelbewust gekozen doelen reiken de ambities van de stad zeer ver. Verrassend, innoverend en hartelijk: deze waarden wil Mechelen ook online uitdragen en social media als Twitter en Facebook zijn hierbij enorme troeven. De sites vertegenwoordigen samen meer dan 500 miljoen gebruikers online. Facebook telt in België meer dan 2,5 miljoen gebruikers. Via deze media wil de stad zich toeristisch, economisch en sociaal meer onder de aandacht brengen.
Ook op LinkedIn heeft de stad een profiel gemaakt. LinkedIn is een website gericht op de professionele carrière en jobgerelateerde netwerking. Meer dan 50 miljoen mensen hebben er een profiel waaronder 400.000 Belgische gebruikers. Als werkgever zet de stad Mechelen zich nu ook op deze website in de kijker.
Via de sociale media kunnen frustraties, pijnpunten en goede ideeën naar boven komen en wil de stad de betrokkenheid, participatie en innovatie aanmoedigen. Twitter- of Facebookgebruikers winnen er op deze manier een verrassende, innoverende en hartelijke Mechelse community bij. Via dit nieuwe kanaal kan men de online dienstverlening ontdekken, nieuws opvolgen, deelnemen aan wedstrijden, meningen delen en in gesprek raken met elkaar.
De stad grijpt het nieuwe kanaal aan om online muren af te breken. Om relevante informatie, diensten en projecten aan te reiken aan een enorme online doelgroep en participatie aan te moedigen.
Vanuit de stad gezien is deze return on investment van groot belang. Men zal dus geen Mechelse ambtenaren volop zien twitteren of facebooken. Wel ontsluit de stad een zo groot mogelijk deel aan al bestaande online dienstverlening op een tijdsefficiënte, doelgerichte manier. Dat gebeurt grotendeels via het al bestaande, achterliggende content managementsysteem van mechelen.be.