Het preventiebeleid vormt een belangrijk onderdeel van het stedelijke veiligheidsbeleid in Mechelen. In 2007 heeft de stad een ambitieus preventieplan opgemaakt en zoals het er nu voorstaat zullen de vooropgestelde resultaten ook behaald worden. “Verleden week kregen we nog een positieve tussentijdse evaluatie van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Natuurlijk waren er nog enkele kleine werkpunten en daarmee zal zeker rekening worden gehouden bij de bijsturing en de opmaak van het nieuwe Strategische veiligheids- en preventieplan”, zegt schepen voor Preventie Ali Salmi (onafhankelijke).
Echter criminaliteit, onveiligheid of overlast zijn zaken die evolueren zowel qua omvang als qua aard hetgeen nu zichtbaar is in de politiecijfers die gisteren werden voorgesteld. Men mag echter niet vergeten dat de stijging van de criminaliteitscijfers in verband staan met de socio-economische toestand van onze maatschappij. Studies hebben uitgewezen dat een slecht economisch klimaat een stijging van de ‘vermogenscriminaliteit’ (inbraken en persoonlijke overvallen) in de hand werkt. Het is een fenomeen dat overal wordt vastgesteld. Dit wil echter niet zeggen dat Mechelen lijdzaam moet toekijken.
Naast een noodzakelijk repressief optreden van politie en parket tegen criminele feiten wil de stad Mechelen in de eerste plaats voorkomen dat er repressief moet worden opgetreden door een gedegen preventiebeleid te voeren. “Vanuit de dienst preventie zullen we daarom de komende maanden een tandje bijsteken door enerzijds een aantal organisatorische maatregelen door te voeren en anderzijds op inhoudelijk vlak nieuwe, creatieve en positieve initiatieven te ontwikkelen. Natuurlijk zullen we de projecten die reeds hun meerwaarde hebben getoond gewoon verder zetten”, gaat Salmi verder.
Eén van die projecten is een huis van preventie en veiligheid. Door alle medewerkers in eenzelfde gebouw onder te brengen, zal de samenhorigheid en het teamgevoel versterkt worden. De onderlinge communicatie wordt op deze manier verhoogd, er zal een betere informatie-uitwisseling ontstaan en besprekingen en overleg tussen verschillende actoren zal sneller en beter georganiseerd kunnen worden. Op deze manier zullen vanzelf nieuwe initiatieven en dynamieken ontstaan. Daarnaast biedt een Huis voor Preventie en Veiligheid ook de mogelijkheid om een eerstelijnswerking uit te bouwen. Op die manier kunnen een aantal ‘preventieproducten’ laagdrempelig aangeboden worden aan de Mechelse bevolking.
De dienst gemeenschapswachten wordt geheroriënteerd met een 2-sporenbeleid als leidraad. “We bedoelen hiermee dat onze gemeenschapswachten meer en nadrukkelijker aanwezig zullen zijn in het straatbeeld (spoor 1). Door het takenpakket te herschikken, komt er extra capaciteit vrij om meer preventief aanwezig te zijn in de wijken. Op die manier keren we terug naar de kerntaak van de gemeenschapswachten en dat is (functioneel) toezicht in de wijken en dorpen. Daarnaast, en dat is spoor 2, gaan onze gemeenschapswachten ook een beperkte vaststellende bevoegdheid krijgen om inbreuken op een aantal artikels van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening te kunnen verbaliseren. Hierdoor zal de politie ontlast worden en kan de politie zich meer concentreren op de zwaardere criminaliteit”, gaat Salmi verder. De vernieuwing binnen de dienst gemeenschapswachten zal gesymboliseerd worden met een gloednieuw uniform. Een doorstart die letterlijk in een nieuw kleedje gestoken wordt vanaf midden april.
Ook het oprichten van een preventielabo om nieuwe preventiemethodes te ontwikkelen zal worden opgestart. De experimenten die geselecteerd worden, zijn dus methodes waarmee Mechelen als stad geen of te weinig ervaring heeft, maar die wel veelbelovend zijn of althans klinken. De idee is de groepsdruk die aanwezig is in jongerengroepen die overlast veroorzaken op een positieve manier te gaan gebruiken. Met een afgebakende groep kunnen dan afspraken of engagementen worden vastgelegd: geen druggebruik, geen lawaaihinder, geen zwerfvuil, enz. Ieder lid van de groep moet zich aan de afspraken houden gedurende een bepaalde tijd. Als dit lukt, zou er een beloning voor de jongeren in kwestie vooropgesteld worden (een unieke belevenis, bijvoorbeeld). Op die manier zou een negatieve groepsdruk omgebogen kunnen worden naar een positieve groepsdruk. Eigenlijk gaat dit terug op het idee dat beloning in een opvoedings- of socialisatieproces zeker zoveel resultaten kan opleveren als straffen of dreigen met een straf. In feite onderscheidt preventie zich op die manier van repressie of bestuurlijke handhaving. Op deze manier kan er voor gezorgd worden dat jongeren niet in een negatieve spiraal terecht komen en uit de criminaliteit blijven.
“We gaan de volgende maanden uiteraard niet alles hervormen en veranderen. We werken stevig door aan de eindevaluatie van het huidige strategisch veiligheids en preventieplan. Hierin staan zeer goede werkingen die hun nut al bewezen hebben. Uiteraard gaan we succesvolle projecten bestendigen zoals inbraakpreventie, zinloos Geweld, mobiele speelpleinwerkers, sensibiliserende acties naar jeugd, buurinformatienetwerk voor Zelfstandigen en preventiebeleid voor bedrijven”, besluit Salmi.