Vanonderuit!, de kleine Mechelse politieke partij, heeft al heel wat signalen gegeven opdat randparkings gratis zouden blijven met het oog op een evenwichtige parkeerpolitiek. Ook uit het mobiliteitsdebat dat de partij in 2009 organiseerde was de visie van enkele ervaringsdeskundigen duidelijk.
Het huidige parkeerbeleid biedt geen of weinig keuze-mogelijkheden. Er is nood aan echte randparkings, die niet gekneld zitten tussen het centrum en de aangrenzende woonwijken. Bovendien moet er werk gemaakt worden van een tweedee ‘gordel’ rond Mechelen. Hier zou men langparkeerders moeten aantrekken. De assen die deze ‘gordel’ met de vesten verbinden kunnen omgebouwd worden tot ‘groene boulevards’. Alle doorgaande verkeer moet zo veel mogelijk geweerd worden van de vesten en uit de woonwijken. Een grote kern van intra-muros moet verkeersvrij, of op zijn minst veel autoluwer, worden en de verkeersstoppen moeten eindelijk in werking treden. De leefbaarheid van de Mechelaars moet centraal staan in het mobiliteitsbeleid. “We vragen bezoekers om hun mobiliteitsprobleem niet mee te brengen, en wij moeten hen hiervoor verschillende ‘formules’ aanreiken zodat ze kunnen kiezen”, zegt Mark Maes van Vanonderuit!
Mechelaars ervaren nu een beleid van ‘vermijd dat de auto stedelijk in het zicht komt en steek hem ondergronds’ en ‘laat voor de rest de open ruimte vooral goed opbrengen’. Om de bewoners te paaien (zie o.a. Ganzendriesdossier) wordt dan een bewonersparkeerregeling getroffen met de parkeeruitbater zodat de ondergrondse parkings zelfs ‘s nachts iets opbrengen, en dit voor €30 euro per maand, zowat gemiddeld de prijs voor de helft voor de huur van een gewone autobox. Vele bemiddelde bewoners zullen daar zeker op inpikken.
Vanonderuit! noemt dit een pure winkelierspolitiek, als je tenminste nog van ‘politiek’ kunt spreken. Het stadsbestuur verkoopt letterlijk de stad. Randparkings moeten gratis blijven om van een logisch mobiliteitsdbeleid te spreken. Zo had men de parking aan de Zandpoortvest ook gratis kunnen laten net zoals het Rodekruisplein. Gevolg zonder échte alternatieven zal zijn dat de grootwarenhuisparkings (Carrefour, Delhaize, Aldi…) nog blauwe zone zullen worden, nog voor Pasen. Vanonderuit! hoopt dat het Stadsbestuur alsnog de randparking gratis laat.