Op uitnodiging van de Mechelse burgemeester Bart Somers (Open Vld), is er op 12 januari een overleg geweest met de directie van Eandis, naar aanleiding van de stroomonderbrekingen die zich voordeden in een deel van Mechelen, Leest en Hombeek, op zaterdag 9 januari en in de nacht van zondag op maandag 11 januari. Uit deze besprekingen is gebleken dat de diensten van Eandis met man en macht hebben gewerkt om beide incidenten in de gegeven omstandigheden zo snel mogelijk op te lossen.
Tegen de achtergrond van deze stroomonderbrekingen is ook de communicatie-procedure tussen Eandis en de burgemeester of de hulpdiensten besproken. “Daarbij zijn een aantal afspraken gemaakt om de communicatie bij dergelijke incidenten te verbeteren. Eandis heeft op alle vier de punten die ik van hen had gevraagd toegevingen gedaan”, stelt burgemeester Somers.
Eandis zal systematisch de burgemeester en/of de hulpdiensten informeren bij belangrijke stroompannes op middenspanning en storingen op middendruk. Aansluitend zal bij dergelijke incidenten aan de burgemeester en/of de hulpdiensten om het uur een update worden verstrekt. Een tot twee dagen na het incident maakt Eandis een volledig rapport op van het verloop van de interventie voor de bevoegde diensten. Gezien de omvang van het incident op het grondgebied van Mechelen, Leest en Hombeek is overeengekomen dat aan de bevolking een brief zal worden gestuurd met tekst en duiding over deze stroomonderbreking.
“Eandis laat nog weten dat de pannen in Leest en Hombeek complex en uitzonderlijk was waardoor de herstellingsduur langer duurde dan gemiddeld. Ik heb daar begrip voor. Belangrijk is dat we nu de afspraken gemaakt hebben waarbij de communicatie naar overheid en bevolking is geoptimaliseerd”, aldus nog Bart Somers.