Vanmiddag werd de nieuwe website van de stad Mechelen gelanceerd. Naast een nieuw kleedje is ook de hele structuur grondig onder handen genomen. De website is zo opgebouwd dat de bezoeker op verschillende manieren vragen kan stellen, commentaar geven of zaken melden aan de betrokken stadsdiensten. Tegelijk lanceert Mechelen op haar nieuwe website haar eerste lefproject: de Tinelsite. Binnen dit stadsvernieuwingsproject reserveert de stad 500m² voor Mechelaars met lef en een geweldig idee.
Een website voor en door de Mechelaar
Met de lancering van de nieuwe website mechelen.be zet de stad opnieuw een stap in de richting van haar inwoners. De nieuwe structuur baseert zich op de grote thema’s in het leven van de surfer: ‘leven’, ‘werken’ en ‘bezoeken’. De opbouw kwam tot stand na grondig onderzoek en aftoetsing door verschillende testpanels. De website kreeg daarbij het ‘AnySurferlabel’. Dit kwaliteitslabel wordt gegeven aan websites die voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een functiebeperking zoals slechtzienden, blinden en ouderen.
Kristl Strubbe, schepen voor ICT: “Op elk niveau in de website wordt aan de bezoeker de mogelijkheid gegeven om te reageren, hetzij via een vraag, een melding, een klacht of via het e-loket. Op die manier wil de stad het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken om in contact te komen met de betrokken stadsdiensten. Daarnaast integreren we een aantal communitywebsites waardoor de Mechelaar ook zelf bijdragen kan leveren aan de website. Zo worden items en foto’s van de succesvolle Mechelenblogt.be en Flickr Mechelen geïntegreerd en kan je inloggen via een Facebook- en Twitteraccount. Wie over een eID-kaartlezer beschikt, kan ook inloggen en zo vooraf ingevulde formulieren verzenden.”
Een website met toekomst
De website is zo opgebouwd dat ze in de loop van de komende jaren stap voor stap uitgebreid wordt.
Voor de bezoeker van buiten Mechelen verandert er heel wat. Binnen de stadswebsite vinden ze vanaf nu alle toeristische basisinformatie en de UiTkalender. Voor specifieke items klikken ze voorlopig nog door naar de sites van Toerisme Mechelen en UiT in Mechelen. In 2010 worden deze sites volledig opgenomen in de stadswebsite.
“Ook het e-loket is ondertussen al uitgebreid met formulieren voor zowel inwoners als bedrijven. Het is de bedoeling om op korte termijn alle bestaande papieren formulieren (zo’n 350) digitaal ter beschikking te stellen en door middel van een digitale handtekening zowel formulieren als attesten in te dienen en af te leveren. Op die manier moet een inwoner of bedrijf niet langer naar het loket, maar kan men zijn zaken van thuis uit of van op het bedrijf regelen.”, aldus Strubbe.
Een website met lef
Samen met mechelen.be lanceert de stad ook het digitale en interactieve platform beleefmechelen.be. Hier komen alle projecten waar de stad de volgende maanden en jaren de nadruk wil op leggen. Het eerste ‘lefproject’ is de Tinelsite. Op de 25.000m² van de Tinelsite in het noorden van de binnenstad zal de komende vier jaar een ambitieus stadsvernieuwingsproject gerealiseerd worden. 500m² daarvan is helemaal gereserveerd voor de Mechelaar. Elke inwoner van de stad kan op de nieuwe site beleefmechelen.be zijn idee voorstellen. De ideeën met de meeste stemmen zullen effectief gerealiseerd worden door de stad Mechelen.
Voor de wedstrijd rond de Tinelsite vraagt de stad aan al haar inwoners wat ze zouden doen met 500m² Mechelen. Er worden potloden, latjes en bierviltjes verspreid met deze oproep. Creatievelingen kunnen hun eerste schets onmiddellijk kwijt op de achterkant van het bierviltje. Daarenboven worden in het centrum op verschillende plaatsen blauwe kaders geplaatst met de tekst: “Dit is …m² Mechelen. Wat zou jij doen met 500m² Mechelen? Ontwerp een stukje stad op beleefmechelen.be.”.
Burgemeester Bart Somers: “Een kinderboerderij, een openluchttheater of – waarom niet – een reuzeballenbad? Alles kan. Er moet wel aan enkele voorwaarden voldaan worden. Zo moet het idee uitvoerbaar zijn op 500m² én in openlucht. Het concept moet de allures hebben van een mini-eventje waaraan zoveel mogelijk Mechelaars kunnen deelnemen. Vanzelfsprekend is het geheel zo creatief en budgetvriendelijk mogelijk.”
Een professionele jury buigt zich over de haalbaarheid van elk ontwerp. Zij maken een selectie, de Mechelaar stemt en de origineelste ideeën worden uitgevoerd door de stadsdiensten van Mechelen.
Alles speelt zich af op het nieuwe interactieve platform beleefmechelen.be, waar alle lefprojecten ondergebracht worden. De site is meer dan simpelweg een verzamelplaats voor lefprojecten. Op het platform kan elke Mechelaar zijn ongezouten mening kwijt. Het geeft hem een kanaal om inspraak te hebben, om zijn stem te laten horen en om mee te werken aan de stad om samen tot een rijker verhaal te komen. Want dat is waar het voor Mechelen om draait: de Mechelaar in zoveel mogelijk stadsprojecten betrekken.
De nieuwe websites kosten alles samen €210.000, €60.000 zal betaald worden door Europa.
De audioreactie van ICT-schepen Kristl Strubbe:
Meer info: www.mechelen.be en www.beleefmechelen.be