In maart 2017 besliste de stad tot de aankoop van het beeld bij Galerij Victoria Miro te Londen (UK), voor het bedrag van £ 135 000 (circa. € 189 540 incl. BTW). Het beeld vat post naast de Stadsschouwburg, waar vroeger Margareta van York resideerde, en schuin tegenover het paleis van Margareta van Oostenrijk – het Hof van Savoye.
Met deze symbolische plaatsing van het beeld wil de Stad Mechelen refereren naar de kinderjaren van Karel V, die samen met zijn zusjes resideerde in het paleis van Margareta van York en een opvoeding genoot bij zijn ‘bonne tante’ Margareta van Oostenrijk.
“Van Keizer Karel, wereldvorst van de Nieuwe Tijd, die zijn kindertijd aan het Bourgondisch hof doorbracht, zijn niet zoveel referenties in de openbare ruimte”, zegt schepen van Cultuur en Toerisme Björn Siffer. “Dit hebben we met dit topwerk rechtgezet. Nu we met ons museum Hof van Busleyden en de Bourgondische wandelingen deze boeiende renaissanceperiode laten herleven, mocht onze ‘Golden Boy’, onze link met Keizer Karel niet ontbreken.”
Powerless Structures fig. 101
Het werk van Elmgreen & Dragset viert in het beeld het heldendom van het opgroeiende kind eerder dan het heldendom van de machthebbers, die traditioneel monumentaal op een sokkel worden afgebeeld.
Door een kind op een sokkel te plaatsen, wordt vooral de toekomst van het kind gevierd. Door de gekozen stijl en de houding van het kind onderlijnen de kunstenaars de logica van het karakter van een kind, dat nog niet werd beïnvloed door de klassieke mannelijke expressie die je terugvindt in de doorgaans autoritaire poses bij traditionele ruiterstandbeelden. De bewegingen van de jongen imiteren de volwassen ruiter, maar het is nog een spel, een denkbeeldige veroveringstocht zonder tragische gevolgen. Een kind dat verheven wordt tot de status van een historische held al is er nog geen geschiedenis om te herdenken, enkel de toekomstige hoop hierop. Het is geweten dat Keizer Karel, toen hij al wat minder onschuldig was, nog steeds zijn kinderlijke fascinatie voor ridders bewaarde. De jonge Karel was helemaal doordrongen van deze fascinatie voor ridders. Zijn favoriete boek bijvoorbeeld was ‘Le Chevalier délibéré’ van de Bourgondische schrijver Olivier de la Marche. Karel hield zo van het boek dat hij het zelf naar het Spaans zou hebben vertaald. Karels fascinatie voor het ridderdom zou zijn hele leven bijzonder sterk blijven.
“Dit kunstwerk kunnen we dan ook zien als het ideale zelfbeeld van de jonge Keizer Karel, eerder dan een realistisch portret. Met dit beeld maken we ook een link met Mechelen Kinderstad”, zegt Björn Siffer. “Het beeld symboliseert de onschuld en de verheerlijking van het kind in het algemeen. Mechelen zet letterlijk en figuurlijk het kind op een voetstuk en erkent de held in elk kind, het geloof in de toekomst van elk kind.”
Scandinavisch kunstduo
Elmgreen & Dragset is een Scandinavisch kunstenaarsduo, Michael Elmgreen (1961) uit Denemarken en Ingar Dragset (1968) uit Noorwegen. Ze hebben elkaar ontmoet in Kopenhagen in 1994. Sinds 1995 vormen ze een artistiek duo. In 1997 verhuisden ze naar Berlijn. In 2006 kochten ze een in Berlijn een oud waterpomstation in Berlijn en brachten er hun studio in onder.
Het duo is onder meer bekend van hun Prada-winkel in de woestijn (2005) en van hun presentatie op de 53e Biënnale van Venetië (2009). Zij wonnen de wedstrijd van de Duitse Bondsregering voor een monument voor de onder het nationaalsocialisme vervolgde homoseksuelen, dat sinds mei 2008 in Berlin-Tiergarten staat. Sinds ze in Berlijn wonen en werken, hebben ze een enorm aantal sculpturen en architecturale installaties gemaakt onder de titel ‘Powerless Structures’.
In 2011 won het beeld Powerless Structures 101 (het beeld waarvoor onze golden boy voorbeeld stond) de wedstrijd ‘Fourth plinth’ van de Londense Trafalgar Square.
‘Golden Boy’
Het initiële ontwerp is vervaardigd in opdracht voor het project ‘Fourth Plinth’ op Trafalgar Square en maakt nu deel uit van de permanente collectie Arken Museum van Hedendaagse Kunst, in Ishøj, Denemarken. Er werd een serie van vijf vormelijke kopieën van dit beeld gemaakt in de schaal 1:3. Eén van die beelden werd in geborsteld brons uitgevoerd. Dit is nu net het beeld dat vanaf vandaag in Mechelen staat. Het beeld heet Powerless Structures, fig. 101, maar kreeg onmiddellijk van de pers de naam Golden Boy mee.
Het beeld meet 152 x 160 x 65 cm (origineel was drie keer groter 411 x 174 x 442 cm).
foto: stad Mechelen