Er is vorig jaar opnieuw verkeer bijgekomen op de Vlaamse snelwegen, vooral tijdens de spitsuren. Aangezien grote delen van het wegennet volledig verzadigd zijn, ging de filezwaarte zo weer omhoog (na de lichte daling van 2018) en tekenen er zich nieuwe structurele filezones af. Vooral de ochtendfiles werden voelbaar zwaarder.
Filezwaarte: geen recordjaar, maar wel toename
Wat betreft de filezwaarte (de combinatie van de filelengte en de duur van de file) was 2019 geen recordjaar. Dat blijft 2017. Maar na de lichte daling in 2018 ging de filezwaarte in Vlaanderen weer omhoog, met 2%. Dat is vooral het gevolg van de forse stijging met 8% van de ochtendfiles in Brussel en Antwerpen. Daarnaast hebben ook de talrijke wegwerkzaamheden van de voorbije jaren in die regio’s tot extra congestie geleid. De ringwegen van Brussel en Antwerpen maken samen een derde uit van alle ochtendfiles en ruim de helft van de avondfiles op de Vlaamse snelwegen.
Alsmaar meer verzadigd
Door de aanhoudende groei van het verkeer geraken ook de snelwegen alsmaar meer verzadigd, want op grote delen is er intussen geen restcapaciteit meer. Door de stijgende verkeersdruk groeien verzadigde stukken gemakkelijk uit tot structurele filezones. Een duidelijk voorbeeld van zo’n nieuwe structurele filezone is de E19 van Brussel naar Antwerpen tussen Mechelen-Noord en Kontich. Daar zijn de files ter hoogte van de opritten van Mechelen-Noord en Rumst de voorbije jaren steeds zwaarder geworden waardoor ze intussen structureel van aard zijn. Op werkdagen passeren er gemiddeld meer dan 70 000 voertuigen.
“We stellen vast dat we in 2019 iets langer in de file stonden dan het jaar daarvoor. Onze wegen hebben op sommige plaatsen hun maximumcapaciteit bereikt”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Doorstroming en verkeersveiligheid zijn belangrijk en we blijven dan ook investeren zowel in capaciteit als in onderhoud van onze wegeninfrastructuur. Zo staan dit jaar onder meer 38 grote werven gepland op onze autosnelwegen. We willen tegelijk de modal shift aanmoedigen en het aandeel van duurzame vervoermodi verhogen, zowel inzake personenvervoer als goederentransport. Daarom gaan we ook inzetten op mobipunten ten behoeve van de combi- en deelmobiliteit, voorzien we in extra investeringen in fietsinfrastructuur en stimuleren we op goederentransport via onze waterwegen en het spoor.”
foto: de zwarte kleuren kennen de zwaarste verkeersstromen. Op piekdagen kunnen er tot 150 000 voertuigen voorbij rijden.