“Bij de renovatie van de gebouwen kon geen gemeenschappelijke fietsenstalling voorzien worden en het is uiteraard verboden om fietsen in de lift te vervoeren tot aan het appartement of fietsen in de traphal te stallen. Om die reden stelden wij, in afwachting van een structurele oplossing, enkele garages ter beschikking aan de huurders om daar een beperkt aantal fietsen te stallen. Fietsen worden ook her en der op het openbaar domein gestald. In samenspraak met de stad en de VMSW werd een structurele oplossing uitgewerkt”, vertelt Alexander Vandersmissen, voorzitter van Woonpunt Mechelen.
De twee nieuwe fietsenstallingen komen tussen de gebouwen 36 en 38 en tussen de gebouwen 12 en 14. “In elke fietsenstalling zal er plaats zijn voor 104 fietsen. Ook buurtbewoners kunnen trouwens gebruik maken van de fietsenstalling, ze zijn immers vrij toegankelijk. Op die manier beantwoorden we aan een concrete nood en zetten we tegelijkertijd in op duurzame mobiliteit.”
Er verdwijnen enkele parkeerplaatsen tussen de gebouwen 12 en 14 om plaats te maken voor de fietsenstalling. “We voorzien echter bijkomende parkeerplaatsen in de buurt om dit te compenseren. Daarnaast worden er momenteel vier garages van Woonpunt Mechelen als tijdelijke gemeenschappelijke fietsenberging gebruikt. Deze garages komen eind april 2018, na afronding van de werken, vrij en kunnen dan opnieuw verhuurd worden”, aldus Vandersmissen. Woonpunt Mechelen lanceerde eveneens een bevraging omtrent interesse in fietskluizen. “We bekijken de mogelijkheid om afgesloten fietskluizen te voorzien die kunnen verhuurd worden om een fiets of bijvoorbeeld een scooter in te plaatsen”, besluit hij.
In de toekomst zal ook het openbaar domein rond de gebouwen heraangelegd worden. Dat dossier is in studie bij de VMSW, die op zeer korte termijn een ontwerper zal aanstellen.