Mechelen is klaar om de mediastad van Vlaanderen te worden. Tijdens een rondetafel tussen Mechelen en Hilversum heeft Mechelen zich kunnen meten aan Hilversum dat al jaren in Nederland een grote concentratie van mediabedrijven kent. Bij deze vergelijking werd duidelijk dat Mechelen een goede uitgangspositie heeft om in het snel veranderend Vlaamse medialandschap een sterke positie op te bouwen.
Naar aanleiding van de komst van Sanoma Media naar Mechelen heeft ook Hilversum – de mediastad van Nederland bij uitstek- opgemerkt dat steeds meer mediabedrijven zich in Mechelen komen vestigen. Op hun uitnodiging hebben de stad Mechelen(B) en Hilversum (NL) vandaag in Mechelen een rondetafel gehouden om kennis en ervaringen uit te wisselen met betrekking tot de positionering van beide steden als mediastad. Aan deze rondetafel werden vertegenwoordigers van de twee steden, de bedrijfswereld en de academische wereld uitgenodigd.
Burgemeester Somers (Open Vld): “Deze uitwisseling van kennis en ervaring met Hilversum is voor een stad als Mechelen heel belangrijk. Het heeft ons doen beseffen dat Mechelen al heel wat troeven heeft, gericht naar mediabedrijven. Vandaag zijn wij er nog meer van overtuigd geraakt dat Mechelen heel wat te bieden heeft voor belangrijke mediabedrijven om zich hier te nestelen.”
Mechelen vs. Hilversum: omgevingsfactoren
Hilversum heeft zich als mediastad vooral ontwikkeld vanuit de omroeporganisaties wat een natuurlijke aantrekkingskracht heeft gehad op productie, distributie en facilitaire bedrijven daar omheen. De Hilversumse mediacluster kende sinds jaren een heel specifiek en aan de basis eenvoudig model. Omroeporganisaties vormen de kern en rondom deze kern ontstond een periferie van kleinere audiovisuele en multimedia bedrijven. Via de omroeporganisaties worden de eindgebruikers bereikt en organiseerde men de distributie. Via de perifere bedrijven werd content aangeleverd. Dit model bood toegang tot een zeer flexibele arbeidscapaciteit.
De snelle technologische evolutie van de mediasector met de opkomst van digitale media verplicht echter een gemeente als Hilversum om zich continu aan te passen aan deze veranderende omgeving. Door het crossmediale karakter van huidige industrie worden nieuwe locatiefactoren van belang.
Burgemeester Pieter Broertjes: “Hilversum is erin geslaagd om zich in deze markt blijvend te handhaven door de focus te verleggen naar drie domeinen: digitale distributie, crossmediale productie en serious health gaming.”
- Digitale distributie
Dankzij de aanwezigheid van KPN Broadcast, Technicolor, Media Gateway en het internationale knooppunt van British Telecom vormt Hilversum via het project ‘Dutch Media Hub’ een knooppunt van connectiviteit en distributie in de digitale mediasector. Audiovisuele archieven vormen een belangrijke bron voor applicaties en entertainment. De digitalisering van archieven en de ontsluiting ervan via het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zijn essentiële schakels in dit proces.
2. Crossmediale productie
De kern van de media-industrie vandaag draait rond bereik en attentie van de consument. Om deze te behouden dient men te investeren in alternatieve vormen van communicatie met de consument, via alle beschikbare platforms: live events, print, (mobiel) internet en de ether. Het is vooral in deze domeinen dat groei en innovatie zich manifesteert.
3. Serious health gaming
Serious health gaming is een snelgroeiende specialisatie in de gamesector. Hierin worden technieken uit gaming-applicaties toegepast op het gebied van de zorg. Zo worden patiënten in hun revalidatie begeleid via gaming-applicaties waardoor motivatie en uithouding stijgt. Samen met bestaande bedrijven in Hilversum en de innovatieplatforms iMMovator en iZovator wordt groei in de sector verder verzekerd.
Burgemeester Pieter Broertjes: “Wat erg interessant is aan Mechelen, is dat de stad heel wat in huis heeft voor een beloftevolle crossmediale toekomst. Distributie en productie kennen almaar vaker een cross-over en nieuwe multimediale formats vormen de toekomst. Mechelen beschikt over een groot distributiebedrijf als Telenet, productiehuizen als Sultan Sushi en mediabedrijven als Kluwer of Sanoma die duidelijk evolueren naar uitgevers van multimediale content. In de mediamarkt van morgen heeft Mechelen met andere woorden een uitstekende positie opgebouwd. Dat verklaart waarom al deze mediabedrijven zich in Mechelen hebben gevestigd en dat hopelijk in de toekomst zullen blijven doen.”
Burgemeester Somers: “Combineer dit met onze centrale ligging midden in de ruit van Vlaanderen, onze uitstekende bereikbaarheid die in de toekomst verder verzekerd blijft via ons nieuwe stationsproject, en een interessante vastgoedmarkt in vergelijking met bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel, en je hebt de verklaring waarom meer en meer bedrijven Mechelen ontdekken en dat zullen blijven doen.”
Tot slot blijkt uit de stadsmonitor 2011 dat Mechelen van alle Vlaamse centrumsteden de hoogste pendelratio heeft. Maar liefst 78,1 % van de werknemers in de stad zijn afkomstig van buiten de stad. Dit toont aan dat Mechelen vandaag al het grootste rekruteringsgebied in Vlaanderen heeft om talent aan te trekken. Een groot deel van Vlaanderen en Brussel kan immers Mechelen bereiken in minder dan één uur transport.
Jan Keersmaekers, COO Sultan Sushi: “Sultan Sushi heeft zich niet alleen in Mechelen gevestigd omwille van de goede bereikbaarheid en centrale ligging, maar evenzeer omwille van de makkelijke toegang tot goed opgeleid personeel.”
Mechelen vs. Hilversum: media-economisch beleid
Uit de rondetafel is gebleken dat Mechelen en Hilversum niet alleen gelijklopende troeven hebben op het vlak van de omgevingsfactoren, maar eveneens goed vergelijkbaar zijn op het vlak van het scheppen van een ondernemingsvriendelijk klimaat voor mediabedrijven.
- Stimuleren van mediawijsheid en kennis bij jongeren
Mediawijsheid is een belangrijke factor voor actief burgerschap in de huidige informatiemaatschappij. De stad Mechelen heeft hier duidelijk een voortrekkersrol als lead partner in Villa Crossmedia, een Europees project rond mediawijsheid, mediaparticipatie en digital storytelling. Andere betrokken partners in dit media pilootproject zijn Coastnet (Plymouth-UK), CSV (Ipswich-UK), Stad Brugge(B) en Lessius Mechelen(B).
Caroline Gennez: “Ons project Villa Crossmedia begint stilaan op kruissnelheid te komen. Het onderdeel digital storytelling is al volop aan de gang. Wij plannen de opstart van ons mediacentrum met radiostudio voor jongeren nog deze zomer en in de komende weken wordt een gloednieuwe website gelanceerd specifiek gericht op deze doelgroep.”
Ook Hilversum is op dit domein actief via een project rond het digitaliseren van basis- en voortgezet onderwijs. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid vervult hier een centrale rol.
- Versterking van de kennisinfrastructuur rond media
Elk jaar studeren bij Lessius 352 professionals af in disciplines als journalistiek, audiovisuele communicatie, multimedia, communicatie, new media production en interactieve communicatie.
Johan Cloet, Algemeen Directeur Lessius Mechelen: “Binnen Lessius is Mechelen vandaag al het kenniscentrum voor alles wat mediagerelateerde opleidingen zijn. Bovendien hebben onze studenten het bijzondere voordeel dat zij al tijdens de studie in contact worden gebracht met de mediasector zelf via ons Media Expertise Centrum (MEC) dat heel wat onderzoek binnen de sector doet en ook operationeel samenwerkt met mediabedrijven uit de regio. Op die manier doen onze studenten echte praktijkervaring op en zijn ze bijzonder gegeerde kandidaten op de arbeidsmarkt bij mediabedrijven.”
Hilversum huisvest de faculteit Kunst, Media en Technologie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Haar alumni zijn zeer gewild bij nieuwe mediabedrijven, zoals animatieproducenten en gamebedrijven. Daarnaast zijn verschillende mediabedrijven actief met inhouse opleidingen. En ook de NOS heeft een academy, waar elk jaar een 20 tal mensen een jaar lang worden opgeleid.
- Stimuleren en ontwikkelen van jonge (media)bedrijven en pre-starters
Jonge en nieuw startende mediabedrijven hebben behoefte aan een bedrijfslocatie die als broedplaats kan functioneren voor nieuw ondernemerschap. Het ondernemershuis Oh! biedt Mechelen deze starters fysieke ondersteuning ( kantoorruimte, flexdesk en co-working ruimtes en gedeelde faciliteiten) aan startersvoorwaarden. Daarnaast worden deze bedrijven ook bijgestaan in het ondernemerschap via advies en ondersteuning. Al deze diensten worden in één loket aangeboden om de drempel zo laag mogelijk te houden.
Caroline Gennez (sp.a): “Analyses hebben uitgewezen dat de eerste drie jaar in het bestaan van een onderneming vaak de moeilijkste zijn. Mechelen wil deze bedrijven gedurende deze eerste jaren actief begeleiden om hun overlevingskansen te verbeteren. Daarna blijven wij hen volgen en ondersteunen. Door starters zoals mediabedrijven samen te brengen, creëren we een inspirerende plek voor kruisbestuivingen tussen creatieve geesten.”
De ambitie van de gemeente Hilversum is om een doorlopende huisvestingslijn te creëren voor préstarters (bv studenten), starters, groeiers en volwassen bedrijven. Dat betekent dat er idealiter ruimte beschikbaar is voor bedrijven in iedere fase van hun bestaan. De rol van de gemeente is daarbij het ruimtelijk mogelijk maken en stimuleren van gewenste vormen van bedrijfshuisvesting. Het is daarbij van belang om gebruik te maken van de concrete kansen die het eigen vastgoedbezit van de gemeente biedt. Zo wordt in de voormalige Kruispuntschool een broedplaats voor startende creatieve bedrijven gerealiseerd. Dit Kruispunt voor Beeldcultuur is dé smeltkroes voor talenten uit de kunst, mode, muziek, vormgeving, architectuur, media, gaming, entertainment en reclame. Elders in Hilversum wordt door het internationaal opererendde bedrijf Spil Games een creatieve campus ontwikkeld.
Voor wat betreft professionalisering van het ondernemerschap van jonge ondernemers werkt de gemeente Hilversum nauw samen met de Kamer van Koophandel. Op het vlak van innovatie speelt Syntens een rol.
- Volledige waardeketen in media is aanwezig
Samengevat heeft Mechelen niet alleen uitstekende omgevingsfactoren die bedrijven naar Mechelen doen kijken. De combinatie van diverse projecten zoals Villa Crossmedia, het ondernemershuis Oh! en de positie van Lessius Mechelen als mediakenniscentrum resulteert in een volledige waardeketen die in Mechelen ontwikkeld wordt. Burgemeester Somers: “Deze rondetafel toont aan dat Mechelen heel wat vergelijkingspunten heeft met een mediastad als Hilversum. Wij zien met vertrouwen de toekomst tegemoet en zijn overtuigd dat Mechelen zich meer en meer als echte mediastad kan profileren.”
WORLD JOURNALISM EDUCATION CONGRESS – WJEC 3 – 2013 KOMT NAAR MECHELEN
Tijdens de rondetafel heeft Lessius Mechelen ook aangekondigd dat Mechelen in 2013 de gaststad wordt van het World Journalism Education Congress. Dit congres is aan zijn 3e editie toe na een eerste keer georganiseerd te zijn in Singapore (2007) en een 2e maal in Zuid Afrika (2010).
De Mechelse kandidatuur werd daarbij ondersteund door zes Vlaamse en vier Nederlandse opleidingsinstituten in journalistiek en door een consortium van 60 opleidingsinstellingen journalistiek uit 25 Europese landen, verenigd in de EJTA (European Journalism Training Association).
Dit prestigieus internationaal congres zal doorgaan van 3 tot 5 juli 2013 met zo’n 350 deelnemers uit alle continenten. Diverse actuele onderwerpen rond journalistiek zullen aan bod komen en honderden presentaties en studies zullen worden toegelicht in Mechelen. Aansluitend zal op 6 juli de Europese conferentie van de EJTA doorgaan.
Nico Drok, Voorzitter VNOJ- Vlaams Nederlandse Opleidingen Journalistiek: “De kandidatuur van Mechelen was eigenlijk evident aangezien Lessius Mechelen al verschillende grote internationale mediacongressen heeft georganiseerd. De beschikbaarheid van een modern congrescentrum in Lamot, de nieuwe snelle treinverbinding met Zaventem en de compacte aard van de Mechelse binnenstad waren de belangrijkste factoren om het congres naar Mechelen te brengen. Dit zal Mechelen nog meer op de kaart zetten als mediastad in Vlaanderen en Europa.”