In Antwerpen, Brussel en hippe steden in het buitenland zie je ze overal in het straatbeeld: openbare huurfietsen die je ontleent aan één van de fietsstations in de stad, en nadien terugplaatst op een andere locatie. Ook Mechelen zal met een gelijkaardig fietsverhuursysteem starten in 2012 om verplaatsingen met de fiets te stimuleren. Het stadsbestuur heeft nu beslist waar de stations zullen komen. “We kiezen voor een systeem van 19 fietsstations in de binnenstad op enkele vaak bezochte locaties buiten het centrum met telkens 10 fietsen. In Antwerpen en Brussel is dit al een groot succes en dit sluit aan bij ons Mechels fietsbeleid en de uitbreiding van het autoluwe gebied”, kondigt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a) aan.
Het fietsverhuursysteem is een vorm van individueel openbaar vervoer: je hebt een fiets nodig en je neemt er één uit een fietsstation ergens in Mechelen. Na je verplaatsing zet je de fiets terug in een ander station. Korte verplaatsingen zijn goedkoop of zelfs gratis, zodat dit een ideaal vervoersmiddel wordt voor afstanden tot ongeveer 6 km. Karel Geys: “We hebben uitgebreid onderzocht wat de beste locaties zijn voor de fietsstations. We hebben gekozen voor 12 stations binnen en vlak aan de ring, en nog eens 7 stations daarbuiten op plaatsen die interessant zijn voor bezoekers en werknemers.” Op het Lokaal Overlegforum Economie hebben de Mechelse bedrijven gevraagd om de bedrijventerreinen Mechelen-Noord, Mechelen-Zuid en Ragheno op te nemen in het systeem. Ook aan de vele toeristen die Mechelen bezoeken, is gedacht. “Zo kan je de fiets nemen aan de randparkings, aan de beide treinstations, op verschillende plaatsen in het kernwinkelgebied, op de drie bedrijventerreinen en aan de toeristische attracties Planckendael, de Nekker en Technopolis. Op termijn zullen er zeker nog locaties bijkomen, dit is nog maar het begin.”
Het stadsbestuur heeft de voorbije jaren heel wat geïnvesteerd om Mechelen fietsvriendelijker te maken: nieuwe fietspaden, een verviervoudiging van het aantal fietsenstallingen, fietskluizen en 8 openbare fietspompen. “De nieuwe circulatiemaatregelen en de uitbreiding van het autoluwe gebied zullen het autoverkeer in de binnenstad met 20% doen dalen, waardoor het ook veiliger en aangenamer wordt voor fietsers. Dit fietsverhuursysteem past daarom perfect in ons duurzaam mobiliteitsbeleid, waarbij we mensen stimuleren om zoveel mogelijk te kiezen voor groene vervoerswijzen zoals de fiets”, aldus Karel Geys.
Het systeem is complementair met reeds bestaande initiatieven zoals het Fietsatelier en Bluebike van NMBS, dat zich richt op de pendelaars die betalen om de fiets een hele dag lang te gebruiken. De stad kiest voor een ander systeem nl. het netwerksysteem waarbij men een ruim publiek wil aanspreken door fietsen op veel verschillende locaties aan te bieden voor verplaatsingen die tot een half uur duren. “Het fietssysteem zal een positieve invloed hebben door meer mensen te overtuigen om de fiets in plaats van de auto te nemen. Daarnaast creëren we ook veel meer mogelijkheden voor intermodale verplaatsingen nl. trein, bus of auto combineren met de fiets. We mikken vooral op drie doelgroepen: de Mechelaars zelf, de bezoekers en de mensen die hier werken. Denk bv. aan Mechelaars die vanuit de dorpen de bus nemen naar de binnenstad en zich dan met de fiets kunnen verplaatsen. Wie niet in Mechelen woont maar hier wel werkt, kan tijdens de middagpauze op de bedrijventerreinen de fiets naar het centrum nemen om te lunchen of boodschappen te doen. Bezoekers die in Mechelen komen shoppen, parkeren hun auto aan de rand en nemen daar de fiets naar het kernwinkelgebied. En toeristen kunnen onze bezienswaardigheden binnen en buiten het stadscentrum per fiets ontdekken”, aldus Karel Geys.
Het stadsbestuur heeft nu de belangrijkste knoop doorgehakt met het vastleggen van de locaties. De gunning zal waarschijnlijk in april plaatsvinden zodat het systeem nog in 2012 zal opgestart worden. Voor het onderhoud van de fietsen wil de stad samenwerken met een sociaal economiebedrijf zoals ’t Atelier. Dit zorgt voor extra tewerkstelling voor langdurig werkzoekenden en kortgeschoolden, die nadien gemakkelijker terecht kunnen op de reguliere arbeidsmarkt.