De provincie Antwerpen wil een fietsroute aanleggen die loopt van Mechelen tot Antwerpen, zodat je deze afstand op een klein uurtje kan overbruggen. Een deel ervan is reeds gerealiseerd. Nu hebben de provincie en het stadsbestuur beslist waar de fietsroute op Mechels grondgebied exact zal komen. “Het gaat niet zomaar om een gewoon fietspad, dit wordt een echte vrij liggende, verlichte en brede fiets-o-strade. De fiets-o-strade op Mechels grondgebied zal lopen van de Duivenstraat tot aan het station van Nekkerspoel”, zegt schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).
Fiets-o-strades zijn snelle, zo veel mogelijk conflictvrije routes over langere afstanden, meestal gelegen langs rechtlijnige infrastructuur zoals spoorlijnen of kanalen. Het stadsbestuur en de provincie hebben op initiatief van gedeputeerde Inga Verhaert (sp.a) een samenwerkingsovereenkomst afgesloten over de realisatie van de fiets-o-strade in Mechelen. Recent hebben beide partners de startnota goedgekeurd. De provincie betaalt de aanleg met middelen van het Fietsfonds. Schepen Karel Geys legt uit welke taken de stad op zich neemt: “Als stad werken wij niet alleen mee aan de planning, we nemen ook de kosten voor de randinfrastructuur op ons zoals de aanleg van groen en het straatmeubilair. Na de aanleg staan wij ook in voor het onderhoud van de fiets-o-strade.” Het deel van Sint-Katelijne-Waver tot aan de Vrouwvliet wil de provincie nog dit jaar aanbesteden. Het deel van de Vrouwvliet tot aan het station Nekkerspoel is gepland voor volgend jaar.
Het Mechelse deel van de fiets-o-strade loopt langs de spoorweg Antwerpen-Mechelen door de wijken Mechelen-Noord en Nekkerspoel. De stad en de provincie hebben onderzocht waar de fiets-o-strade ten oosten of ten westen van de spoorlijn moet lopen. Er is gekozen voor de beste optie wat betreft fietscomfort, verkeersveiligheid en afstand. Van de Duivenstraat tot aan de Vrouwvliet loopt de fietsroute langs de oostzijde van de spoorlijn. Van de Vrouwvliet tot aan het Nekkerspoelstation is dit de westelijke kant van de spoorweg. Het gaat om een fietsroute die zoveel mogelijk conflictvrij is, d.w.z. langs het traject zullen fietsers zich nauwelijks moeten mengen met het autoverkeer. Daarom voorzien de stad en de provincie waar mogelijk ongelijkgrondse kruisingen: een onderdoorgang aan de Duivenstraat, onder het spoor ter hoogte van de Vrouwvliet en aan de Sint-Rumoldusstraat, en een nieuwe fietsbrug over de Vrouwvliet. De fiets-o-strade zal 3 meter breed zijn, met langs beide kanten nog een extra meter ruimte.
“De keuze voor dit traject betekent dat er geen private onteigeningen nodig zijn. We houden ook rekening met geplande projecten in de buurt: de fiets-o-strade zal geïntegreerd worden in de toekomstplannen voor de stationsomgeving en de nieuwe sporthal aan het Lyceum. In het totaal gaat het over een fiets-o-strade van bijna 2 km op Mechels grondgebied. Deze link is belangrijk omdat we het station Nekkerspoel en de binnenstad rechtstreeks verbinden met de wijken Nekkerspoel en Mechelen-Noord, en verder door zelfs met Sint-Katelijne-Waver helemaal tot in Antwerpen. Dit is opnieuw een grote realisatie in de uitbouw van het fietsroutenetwerk: we leggen nieuwe fietspaden aan waar er schakels ontbreken”, aldus Karel Geys.