Tijdens een actie van de politie in de nacht van donderdag 16 op vrijdag 17 juni in het arrondissement Mechelen zijn 7 geseinde personen opgepakt. Er werden ook 3 verboden wapens en 6 voertuigen in beslag genomen. De 182 politieambtenaren controleerden 1.051 voertuigen en 669 personen. De actie vond plaats tussen 18 en 2u. De gezamelijke politieoperatie was vooral gericht tegen woninginbraken en voertuigdiefstallen. Beide fenomenen vormen immers een prioriteit van de zonale veiligheidsplannen. Er waren controles in het hele arrondissement Mechelen en op de spoorlijn Brussel – Antwerpen. Alle lokale politiezones van het arrondissement Mechelen namen deel aan deze politiecontrole. De zone Rupel nam ook deel aan de actie.
Resultaten:
In politiezone Willebroek probeerden twee mannen te vluchten uit hun voertuig, dat ze achterlieten. Eén man werd dadelijk ingerekend door de politie van Willebroek, de tweede persoon werd in een gracht teruggevonden door een lid van de dienst Hondensteun en met hulp van de dienst Luchtsteun.
– aantal gecontroleerde voertuigen: 1.051
– aantal gecontroleerde personen: 669
– geseinde personen: 7 (verhoor, betekening rijverbod, verval rijbewijs,…)
– aantal verboden wapens: 3
– aantal in beslag genomen voertuigen: 6
– ter beschikking gesteld van het parket: 2 (handel in drugs)
– aantal gerechtelijke processen-verbaal: 19 (15 drugsbezit, 3 wapendracht, 1 oplichting)
– administratieve aanhoudingen: 7 (illegaal verblijf)
– aantal processen-verbaal verkeer: 77 (o.a. drugs, alcohol, waarschuwing,…)
– aantal ingetrokken rijbewijzen: 7
De federale politie verleende steun met personeelsleden van het Interventiekorps van Mechelen, Leuven, Antwerpen en Asse, de Diensten Honden- en Luchtsteun, de Directie van de bestrijding van de criminaliteit tegen goederen en het CIC Antwerpen. De hele actie is gecoördineerd door de Coördinatie- en Steundirectie van de federale politie Mechelen. Voor bijkomende expertise kon een beroep gedaan worden op de Dienst Vreemdelingenzaken en Vlabel (Agentschap Vlaamse Belastingsdienst).