De N-VA Mechelen is voorstander van een autoluwe, maar vooral bereikbaar Mechelen. N-VA Mechelen stelt zich nog heel wat vragen bij de voorstellen van het stadsbestuur, ook al zijn een aantal pijnpunten weggenomen.
Het nieuwe circulatieplan voor de binnenstad bevat nog flink wat ongerijmdheden waardoor het meer problemen veroorzaakt dan oplost. Sommige straten zullen, door de ‘autoluwe’ plannen een flinke toename van de verkeersdruk ervaren. Het lussensyssteem met zijn strakke in/uit visie zorgt er ook voor dat veel courante verplaatsingen zowel voor bewoners als bezoekers wellicht een extra rondje zullen vereisen: bv. mensen of boodschappen thuis afzetten, en via de vesten naar de garage een halve straat verder.
Om zijn minst merkwaardig is het feit dat het circulatieplan en het openbaar vervoer helemaal niet op mekaar zijn afgestemd. Een nieuw circulatieplan impliceert dat de Lijn haar netwerk in de stad moet herbekijken. Dit is nog niet gebeurd. Het spreekt voor zich dat autoluw samengaat met een betere bediening door het openbaar vervoer en een betere infrastructuur voor fietsers en voetgangers.
De verkeersdynamieken van binnenstad en vesten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De ‘nieuwe’ ontsluitingsstraten zullen hun autostroom vlot moeten kunnen ‘doorgeven’ aan de vesten of lange files in de binnenstad zijn het gevolg. De vesten zelf kennen ook een toename van het verkeer door de invoering van het lussensysteem: je rijdt niet meer in de binnenstad van a naar b, maar wel via de vesten. Toch onderzocht de stad niet of de voorgestelde afwikkeling van het verkeer wel een haalbare kaart is.
Als het over mobiliteit gaat is haast en spoed zelden goed: daar komen ongelukken van denkt N-VA Mechelen. N-VA pleit dan ook voor uitstel van het nieuwe circulatieplan in de binnenstad en bijkomend studiewerk. Er is nog steeds geen nieuw busplan voor de Lijn en is er geen studie over de verkeersafwikkeling naar en op de vesten.