Mobiliteit
Dankzij de inspanningen van het voorbije jaar kregen we voor de tweede keer op rij de ‘Aardig op weg’-trofee voor ons duurzaam mobiliteitsbeleid. Het stadsbestuur kiest ook in 2011 resoluut voor het STOP-principe. Mechelen moet een veilige en aangename stad zijn voor de zwakke weggebruiker. Auto’s zullen geweerd worden uit het autoluw gebied in het stadscentrum.
Het inrichten van een groot autoluw gebied in de binnenstad komt in 2011 in een stroomversnelling. Hiervoor is in het totaal €410.000 voorzien. Een eerste fundamentele beslissing is reeds genomen nl. het afbakenen van dit gebied. De volgende stap is het uitwerken van het signalisatieplan (€60.000) en de nodige infrastructuurwerken (€250.000). In het najaar zullen de eerste contactmomenten worden georganiseerd om de Mechelaars in te lichten over deze ingrijpende maatregel die het uitzicht van de binnenstad voorgoed zal veranderen. Dit is een participatief proces waarbij rekening zal worden gehouden met de belangen van verschillende groepen die hierbij betrokken worden zoals bewoners, handelaars, bedrijven, scholen enz.
De Autovrije Zondag geeft ons elk jaar een voorproefje van hoe aangenaam de binnenstad kan zijn als er minder auto’s rijden. Het succes ervan toont aan dat vele Mechelaars genieten van de voordelen die dit met zich meebrengt. In 2011 is er €23.500 voor de organisatie van de Autovrije Zondag.
Minder auto’s betekent meer aandacht en ruimte voor fietsers. We willen van Mechelen een echte fietsstad maken door het fietsgebruik op verschillende manieren te promoten. Daarom investeren we een totaalbedrag van €600.000 in fietspaden. In 2011 zal het fietsverhuursysteem gerealiseerd worden voor €250.000. Op verschillende plaatsen in de stad zullen er fietsen te huur worden aangeboden aan democratische prijzen. Daarnaast blijven we elk jaar nieuwe fietsenstallingen, fietskluizen en twee nieuwe fietspompen bijplaatsen, goed voor €66.000. Het Fietspunt aan het station krijgt een nieuwe locatie (€100.000).
Het derdebetalerssysteem zorgt ervoor dat het openbaar vervoer als alternatief voor de auto wordt gepromoot (€275.000). Autodelen wordt steeds populairder: er zijn in Vlaanderen reeds 10.000 gebruikers. Cambio en Autopia worden daarom gesteund voor €2.500. Ook taxi’s zorgen ervoor dat er minder auto’s op de baan rijden. Daarom werken we aan een taxiplan en een coherent beleid waarbij taxi’s ook als aanvulling op het openbaar vervoer gebruikt worden. Autobestuurders leren dankzij de workshops ecodriving om zuiniger te rijden (€5.000).
Verkeersveiligheid blijft een belangrijke prioriteit van het stadsbestuur. De invoering van nieuwe zones 30, allerlei verkeersremmende maatregelen en de inrichting van veilige schoolomgevingen is in het totaal goed voor €305.000. De aanstelling van een projectcoördinator moet leiden tot een veilige heraanleg van de Mechelse vesten (€29.250). Om een veilige circulatie te garanderen, worden er mobiliteitsstudies uitgevoerd (€30.000) zoals voor de wijk Tervuursesteenweg in functie van de heraanleg van de stationsomgeving en de Gandhiwijk.
Een doordacht parkeerbeleid draagt mee bij tot het weren van auto’s uit het autoluw gebied in de binnenstad. De ondergrondse parkings in het centrum blijven bereikbaar dankzij de parkeerlussen. Daarnaast blijven we Mechelaars stimuleren om hun auto buiten de ring achter te laten met o.a. de nieuwe parking Schuttersvest (€600.000) en aanpassingen aan de gratis parking Douaneplein (€50.000). Een efficiënt parkeergeleidingssysteem en dynamische bewegwijzering leiden de verkeersstromen in goede banen (€47.800).
Om de mobiliteit in de regio Mechelen te garanderen, zijn grote infrastructurele aanpassingen nodig. Vandaar de vele werken die in de toekomst zullen uitgevoerd worden zoals de tangent die achter het station zal worden gebouwd, de viaducten over de Antwerpse- en de Liersesteenweg en de turborotonde aan Technopolis.
Wonen
Het stadsbestuur heeft een regiefunctie op het vlak van woonbeleid. Mechelen moet een aangename en mooie stad zijn waar iedereen een betaalbare woning kan vinden. Steeds meer mensen willen hier komen wonen en dit vraagt een goede aanpak.
De woonmonitor wordt verder uitgebouwd voor €50.000 en er komt een communicatiecampagne rond wonen met o.a. aandacht voor rationeel energieverbruik (€25.000). In 2011 zullen Mechelaars met al hun vragen over wonen en bouwen terecht kunnen in het Huis BOuW, wat een investering in het Huis van de Mechelaar vraagt van €10.000.
Onze woonpremies stimuleren Mechelaars om hun eigen woning te verbeteren en dit is bevorderlijk voor de uitstraling van onze stad (€515.000). De premie voor gevelverfraaiing is nu inbegrepen in de verbeteringspremie, wat de administratie vereenvoudigt. Leegstand en verkrotting worden sterk ontmoedigd door de leegstandsheffing. Nieuw is dat we een actieplan hebben opgesteld om huisjesmelkerij aan te pakken (€86.000).
Ruimtelijke planning en stadsvernieuwing
Mechelen is een stad die voortdurend evolueert. Verschillende buurten worden volledig vernieuwd en dit vereist een totaalaanpak. Voor een aantal reeds lopende projecten zoals de Tinelsite en stationsomgeving, wordt 2011 een belangrijk jaar.
Voor de ontsluiting van de omgeving rond het nieuw ziekenhuis, moeten verschillende gronden worden aangekocht (€700.000). Projecten als Clarenhof (€29.500) en de stationsomgeving (€151.360) worden verder ontwikkeld. Op de Tinelsite wordt er €329.290 geïnvesteerd in de gevel van het Hof van Habsburg, de hoek van de Stassartstraat met de Nokerstraat en het nieuwe Tinelpark dat door de Mechelaars mee zal ontworpen worden. Ook voor Papenhof (€181.250) en de restauratie van het Hof van Cortenbach (€96.000) is er budget voorzien.
Daarnaast wordt de publieke ruimte op een kwaliteitsvolle manier ingericht. De uitvoering van het nieuwe lichtplan (€2.150.000) zal het uitzicht van de stad veranderen.
Er komt een nieuw RUP zonevreemde bedrijven (€140.000) en een RUP keerdok (120.000).
In 2011 wordt er opnieuw meer dan 2 miljoen euro uitgetrokken voor de regie stadsvernieuwing. Voor de regie grondbeleid is er €8.584.000.
Monumentenzorg
Mechelen is een prachtige stad met een rijk historisch verleden. We willen de vele monumenten en kerken die Mechelen rijk is, beschermen en restaureren. Dit vereist dikwijls een fikse investering maar is enorm bepalend voor de uitstraling van onze stad, zowel naar bewoners als naar bezoekers toe.
In 2011 zullen verschillende kerken van binnen en/of van buiten worden gerestaureerd: o.a. de St.Petrus-en-Pauluskerk (€2.129.900), St.Alexius-en-Catharinakerk (€307.600), O.L.V.-van-Hanswijkkerk (€349.170), St.Jan-Baptist-en-Evangelistkerk (€156.920), Colomakerk (€312.820) en Begijnhofkerk (€98.130). Het Predikherenklooster waar de nieuwe stadsbibliotheek zal komen, wordt voor €600.000 gerestaureerd.
Ook verschillende monumenten verdienen een opknapbeurt. De gevel van het Hemelryck in de O.L.V.-straat wordt in ere hersteld voor €288.900. De Grote en Kleine Zalm worden verder gerestaureerd voor €70.340. Dringende onderhoudswerken aan de St.Romboutstoren zijn nodig voor €65.000 en aan de St.Lambertustoren in Muizen voor €36.300. Voor de Monumentenwacht is er €96.440. De stad ondersteunt private restauraties voor een bedrag van €120.000.
De Open monumentendag is elk jaar een succes. Samen met de Prijs voor Stadsverfraaiing zorgt dit voor de sensibilisering van het belang van monumentenzorg naar Mechelaars toe. Beiden zijn goed voor €24.150.
Natuur
We investeren in een groene stad met veel open ruimten, bossen en parken. Iedere Mechelaar moet de kans krijgen om in zijn omgeving te kunnen genieten van de natuur.
Na de Dodoenstuin is nu de Kruidtuin aan de beurt. Dit park midden in de stad wordt nog meer dan tevoren een publiekstrekker: er komt een horecagebouw, waterpartijen, infrastructuur voor Parkpop en de boogbrug wordt gerestaureerd. Alles samen is dit een investering van €624.000. Voor Tivoli is er €75.000, er komt bv. een natuurleerpad voor de bezoekers.
Allerlei initiatieven rond natuurbehoud en -ontwikkeling worden door de stad gesteund met €29.325.
Regionaal Landschap Rivierenland krijgt een toelage van €137.530. De ontwikkeling van de Beneden-Dijlevallei als natuurpark zal deze groene long toegankelijker maken voor de Mechelaars.