In maart 2010 voerde het magazine Test Aankoop een anoniem onderzoek uit in 159 Belgische steden en gemeenten. Uit de resultaten blijkt dat de mensen best tevreden mogen zijn over het Huis van de Mechelaar. “Een goede dienstverlening staat of valt met de openingsuren. Wij scoren in Mechelen een pak beter dan het gemiddelde op dat vlak. Ook wat het beantwoorden van vragen betreft, doen we het zeker niet slecht. Dit is in de eerste plaats een hart onder de riem voor ons hardwerkend personeel dat ten dienste staat van de Mechelaar. We blijven natuurlijk werken aan onze dienstverlening, want het kan altijd nog beter”, aldus schepen van Burgerzaken Rita Janssens (sp.a).
De gemiddelde dienst burgerzaken is volgens het onderzoek 27u per week open, maar in Mechelen is dat zelfs 31u. Wat vooral opvalt, is dat ook studerende en werkende inwoners voldoende gelegenheid krijgen om het Huis van de Mechelaar te bezoeken. “Van de 89 Vlaamse en Brusselse steden en gemeenten, zijn er slechts 6 die twee openingsmomenten voorzien buiten de kantooruren. Mechelen is er daar één van: zowel op donderdagavond als op zaterdagvoormiddag, kan je aan onze loketten terecht.
Als schepen bevoegd voor personen met een handicap ben ik ook tevreden dat de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers positief beoordeeld wordt. Wat de informatieve vragen over de reispas en de Kids-ID betreft, scoren we redelijk tot goed. We mogen dus trots zijn op het globale resultaat, maar we blijven ons dag na dag inzetten om de Mechelaar zo snel en efficiënt mogelijk te helpen met al zijn vragen. Een stad als Mechelen moet haar inwoners een moderne dienstverlening kunnen aanbieden en we zijn duidelijk op de goede weg”, besluit Rita Janssens.