1. De feiten: verschillende bovengrondse parkings en parkeerzones
Parkings Rode Kruisplein en Zandpoortvest = paarse zone
– Tarieven? €0,30 cent/uur dus €3 per dag van 10 uur.
– Vanaf wanneer geldig? Vanaf 1 maart 2010.
– Wanneer gratis? Zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli.
– Wanneer betalend? Van 8u00 tot 18u00 op weekdagen.
– Retributie? €15 tussen 8u00-13u00 en 13u00-18u00.
Aangeduide straten rond centrum = blauwe zone
– Tarieven? Max. 2 uur gratis parkeren door aanbrengen parkeerschijf, daarna retributie betalen.
– Wanneer gratis? Zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli.
– Wanneer betalend? Van 9u00 tot 18u00 op weekdagen.
– Retributie? €15 tussen 9u00-13u30 en 13u30-18u00.
– Uitzonderingen?
- – Battelsesteenweg 84-86: max. 15 minuten gratis parkeren, daarna €15 tussen 00u00-13u30 en 13u30-00u00.
- – Blauwe zone aan Nekkerhal: max. 2 uur gratis parkeren op zaterdagen en zondagen tussen 10u00-00u00, daarna €15 tussen 10u00-17u00 en 17u00-00u00.
Binnenstad, stationsbuurt en OVAM-parking = groene zone
– Tarieven? Max. 2 uur betalend parkeren:
0,50 euro :……………………………………………………………….. 30 minuten
0,80 euro :……………………………………………………………….. 45 minuten
1,20 euro :……………………………………………………………….. 1 uur
1,65 euro :……………………………………………………………….. 75 minuten
2,10 euro :……………………………………………………………….. 90 minuten
2,55 euro :……………………………………………………………….. 105 minuten
3,00 euro :……………………………………………………………….. 2 uur
– Wanneer gratis? Zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli.
– Wanneer betalend? Van 9u00 tot 19u00 op weekdagen en op zaterdag.
– Retributie? €15 tussen 9u00-14u00 en 14u00-19u00.
Veranderingen vanaf 1 maart 2010
– OVAM-parking? Voortaan worden dezelfde tarieven als in de rest van de binnenstad toegepast. Vanzelfsprekend is dit gratis met een bewonerskaart.
– Zandpoortvest? Tarieven worden opgetrokken tot €30 cent/uur of €3 per dag tijdens de week.
– Rode Kruisplein? Gratis parking wordt afgeschaft en betalend parkeren wordt ingevoerd op weekdagen aan dezelfde tarieven als de parking Zandpoortvest, nl. €30 cent/uur of €3 per dag.
– Cultureel Centrum? Dit plein kan tijdelijk gebruikt worden om te parkeren met bewonerskaart omwille van de werken aan het Sint-Romboutskerkhof. Deze tijdelijke maatregel wordt dan ook beperkt tot de duur van de werken.
2. De feiten: de verschillende parkeerkaarten
Werknemerskaarten
– Voor wie? Voor mensen die tewerkgesteld zijn in de blauwe of betalende zone.
– Voorwaarden? De werknemer moet tewerkgesteld zijn door een firma of school met adres in de zone vermeld op de kaart en hij moet hoofdbestuurder, medebestuurder of gebruikelijke bestuurder zijn van het voertuig.
– Prijs? De prijs bedraagt €35/maand of €350/jaar. Per werknemerskaart kunnen er twee nummerplaten worden toegewezen.
– Voordelen? Wie een werknemerskaart heeft, kan onbeperkt parkeren in de zone vermeld op de kaart.
Bewonerskaarten
– Voor wie? Voor mensen die hun domicilieadres hebben in de blauwe of betalende zone.
– Voorwaarden? De bewoner moet gedomicilieerd zijn in de zone vermeld op de kaart en hij moet hoofdbestuurder, medebestuurder of gebruikelijke bestuurder zijn van het voertuig.
– Prijs? Mechelen is de enige stad waar er 2 gratis bewonerskaarten per domicilieadres worden toegekend. Deze zijn twee kalenderjaren geldig.
– Voordelen? Wie een bewonerskaart heeft, hoeft niet te betalen in de zone vermeld op de kaart. Wie op max. 50m van de grens van de zone woont, wordt ook voor de aangrenzende zone vrijgesteld. Daarnaast zijn er voor bewoners ook buurtparkings voorzien bv. Hamerstraat (Arsenaal), naast Dorpsplein van Leest en in de toekomst ook de Caputsteenstraat.
– Uitzonderingen?
- – bewonerskaarten Ijzerenleen = vrijgesteld binnen de bufferzone 300m rond Ijzerenleen en een bijkomende zone
- – bewonerskaarten geven niet het recht om gratis te parkeren in de volgende straten, maar wel tussen 18u00 en 19u00
* Sint-Katelijnestraat – Sint-Romboutskerkhof (enkel kant TSM) – Onder-den-Toren – Steenweg – Schoenmarkt
* Frederik de Merodestraat (tussen Biest en Grote Markt)
as Befferstraat – Veemarkt – Keizerstraat
* Veemarkt – Biest
* IJzerenleen + zijstraten
* as Hoogstraat – Korenmarkt – Guldenstraat
* Ganzendries
* Vismarkt
* autoluw gebied (Bruul – Geitestraat – Blauwhondstraat – Borzestraat – Schaalstraat – Botermarkt – Désiré Boucherystraat – Hallestraat – Grote Markt)
* as Adegemstraat (tussen Keerbergstraat en Korenmarkt) – Onze-Lieve-Vrouwestraat – Hanswijkstraat
* as Hendrik Consciencestraat – Kardinaal Mercierplein – Graaf van Egmontstraat – Vijfhoek
* Leopoldstraat (tussen Koning Albertplein en Colomastraat)
* Gebroeders Verhaegenstraat.
Huisbezoekerskaart
– Voor wie? Voor mensen met (para)medische beroepen die huisbezoeken doen.
– Voorwaarden? De huisbezoeken moeten noodzakelijk zijn voor de uitoefening van hun (para)medisch beroep en het voertuig moet op hun naam ingeschreven zijn.
– Prijs? De prijs bedraagt €100 per kalenderjaar.
– Voordelen? Wie een huisbezoekerskaart heeft, mag max. 1 uur gratis parkeren op dezelfde parkeerplaats.
Parkeerkaart autodelen
– Voor wie? Voor de voertuigen van Cambio Mechelen en autodeelgroepen erkend door Autopia.
– Voorbehouden parkeerplaatsen? De beperkingen van de parkeertijd gelden niet op de voor hen voorbehouden parkeerplaatsen.
– Voordelen? Parkeerkaart geldig voor alle blauwe en betalende zones in Mechelen.
3. De motivering: een modern mobiliteitsbeleid
Parking Rode Kruisplein
– Waarom wordt het gratis parkeren op het Rode Kruisplein afgeschaft?
De parking Rode Kruisplein was op weekdagen vanaf ’s morgens vroeg volzet voor de rest van de dag. Deze parking is echter niet uitsluitend bedoeld voor langparkeerders. Dankzij de invoering van het goedkope tarief zal er meer rotatie zijn. Hierdoor zal deze parking ook gebruikt kunnen worden door mensen die een parkeerplaats zoeken voor iets langer dan twee uren. Voorbeeld: iemand die verder van de binnenstad woont, kan net buiten de ring parkeren om te gaan winkelen waardoor er minder auto’s het centrum binnenrijden. Dit zal vanzelfsprekend de plaatselijke handelaars ten goede komen. Zij hebben al positief gereageerd omdat hun klanten nu wel een parkeerplaats kunnen vinden. Bovendien blijft de parking gratis tijdens het weekend, ook op zaterdag.
– Is er nog een verschil tussen de parkings op het Rode Kruisplein en de Zandpoortvest?
Nee, er is geen verschil meer tussen de parkings op het Rode Kruisplein en de Zandpoortvest. Beiden maken deel uit van de paarse zone. Zowel de betalende uren en dagen als de tarieven worden gelijkgeschakeld omdat beide parkings vergelijkbaar zijn, namelijk parkings vlak aan de ring die op korte wandelafstand van het centrum leggen. Als men de ligging van de parkings in Mechelen bekijkt, dan is er sprake van drie cirkels met verschillende tarieven. De binnenste cirkel met de parkeergelegenheden intra-muros is het duurst. Vervolgens is er de goedkopere tweede cirkel met de parkings Zandpoortvest en Rode Kruisplein vlak aan de vesten. Als laatste is er de derde cirkel met de gratis parking Douaneplain iets verder buiten de ring. In de toekomst zal er ook in Mechelen-Noord een gratis parking komen.
– Is het betalend maken van de parking Rode Kruisplein een nieuwe manier om de Mechelaar op kosten te jagen ten voordele van de stadskas en/of Vinci Park?
Deze nieuwe maatregel maakt deel uit van een mobiliteitsbeleid dat zowel op een weloverwogen visie als op de reële situatie in Mechelen is gebaseerd. Concreet betekent dit dat het Rode Kruisplein nu ook voor kort parkeren aan een voordelig tarief kan gebruikt worden. De parking blijft bovendien gratis op zaterdag en zondag. De stad draagt daarnaast zelf haar steentje bij om de parkeertarieven betaalbaar te houden. Daarom zijn onze parkings de helft goedkoper dan private parkings.
– Waar kunnen werknemers terecht die carpoolen en hun auto parkeerden op het Rode Kruisplein?
Vanzelfsprekend willen wij carpoolen niet ontmoedigen. De parking Douaneplein blijft gratis, dus daar kunnen carpoolers hun auto de ganse dag parkeren zonder hiervoor te moeten betalen. Daarnaast wordt er volop gezocht naar een locatie voor een nieuwe gratis parking in de regio Mechelen-Noord die verder van de ring zal liggen. Deze parking zal ook geschikt zijn voor carpoolers.
– Gaan de parkings van de handelszaken in de buurt van het Rode Kruisplein nu overspoeld worden door langparkeerders?
Winkels moeten zelf een bepaald aantal parkeerplaatsen voorzien volgens de stedenbouwkundige verordening. Private parkings zoals die van grootwarenhuizen vallen niet onder de bevoegdheid van het stadsbestuur.
– Waarom lijkt de Mechelaar op het eerste zicht de verliezer bij deze beslissing?
De parking Rode Kruisplein stond van ’s morgens vroeg vol met langparkeerders. Mensen die voor enkele uren wilden parkeren om te gaan winkelen, vonden geen plaats meer. Nu de parking betalend wordt, zullen deze parkeerplaatsen op weekdagen ook voor hen beschikbaar worden aan een voordelig tarief. Bovendien blijft de parking Rode Kruisplein gratis tijdens het ganse weekend, dus niet alleen op zondag zoals in de binnenstad maar ook op zaterdag. Wie zijn auto een ganse weekdag wil achterlaten, heeft andere opties: gratis op de parking Douaneplein, een werknemerskaart aan €350/jaar of kiezen voor een minder belastende en milieuvriendelijke vervoerswijze. Wij vinden ook dat grote bedrijven ofwel zelf een parking moeten voorzien zoals stedenbouwkundig is vereist, ofwel werknemerskaarten moeten kopen voor hun werknemers.
Andere parkings
– Wordt er voor de regio Mechelen-Noord een nieuwe gratis parking ingericht zoals die aan het Douaneplein?
Er wordt momenteel gezocht naar een geschikte locatie voor een parking in de regio Mechelen-Noord. Dit is echter niet evident, maar wij willen op termijn een nieuwe gratis parking inrichten aan deze kant van de stad. De bedoeling is dat dit een ‘park & ride’ zal worden met optimale afstemming van de diensten van de Lijn, zodat de verbinding met de binnenstad vlot verloopt. Er kan een systeem worden uitgewerkt waardoor het openbaar vervoer naar het centrum gratis is voor al wie gebruik maakt van deze parking.
– Wat wordt er gedaan voor de werknemers (inclusief het onderwijspersoneel) die in de binnenstad werken?
Op vraag van UNIZO, de scholen en de handelaars werd twee jaar geleden de werknemerskaart ingevoerd. Werknemers kunnen met deze kaart aan het goedkope tarief van €35/maand of €350/jaar onbeperkt parkeren. Dit geldt ook voor de volgende locaties: Centjesmuur, Koningin Astridlaan, Plankstraat, Zandpoortvest II en Rode Kruisplein. Gratis parkeren kan nog altijd op het Douaneplein. Daarnaast willen wij werknemers aanmoedigen om zoveel mogelijk te kiezen voor andere opties zoals de fiets of het openbaar vervoer.
– Wat wordt er gedaan voor de Mechelse bewoners?
Bewoners hebben recht op 2 gratis bewonerskaarten per domicilieadres. Mechelen is de enige stad in Vlaanderen waar dit het geval is. Daarnaast zijn er nog buurtparkings voorzien zoals bv. Hamerstraat (Arsenaal), naast Dorpsplein van Leest en in de toekomst ook de Caputsteenstraat (Nekkerspoel). Sinds kort kunnen bewoners ook een abonnement kopen aan €30/maand om een heel jaar lang tussen 18u en 9u te parkeren in de ondergrondse garages. Momenteel wordt bekeken of dit op zondagmorgen tot 12u kan worden verlengd.
– Is de situatie in Mechelen te vergelijken met andere Vlaamse steden?
In vergelijking met andere steden zijn de parkeertarieven in Mechelen heel goedkoop, zowel intra-muros als aan de ring. In veel steden moet er op weekdagen langer worden betaald en ook vaker op zaterdag. Bovendien is Mechelen de enige stad met 2 gratis bewonerskaarten en met goedkope werknemerskaarten. Alle Vlaamse steden kiezen voor een mobiliteitsbeleid waarbij parkeren in het centrum duurder is dan aan de rand. Parkings vlakbij de binnenstad zoals het Rode Kruisplein en de Zandpoortvest, zijn in andere steden duurder. Gratis parkings liggen in vergelijkbare steden ook verder van het centrum dan de parking Douaneplein in Mechelen.
– Wat is nu de goedkoopste parking?
De parking Douaneplein blijft gratis en ligt op minder dan 10 minuten wandelen van de binnenstad. De parkings Rode Kruisplein en Zandpoortvest blijven veel goedkoper dan de parkings intra-muros. In de blauwe zones kan men 2 uur lang gratis parkeren met parkeerschijf. De zone intra-muros is duurder dan de parkings daarbuiten omdat wij opteren voor een autoluwe binnenstad. Ten slotte zijn er parkeerkaarten voor bewoners en werknemers.
– Waarom wordt het de autobestuurder zo moeilijk gemaakt om een betaalbare parkeerplaats te vinden in Mechelen?
Onze visie is dat mobiliteit niet alleen vanuit het standpunt van de autobestuurder mag worden bekeken. Wij vertrekken dan ook vanuit een mobiliteitsbeleid dat veel meer is dan enkel een parkeerbeleid. Daarom hanteren we het STOP-principe: voetgangers, fietsers en openbaar vervoer krijgen voorrang op autobestuurders. Uit studies blijkt dat er in de stad veel onnodig autogebruik is en wij willen dit ontmoedigen. Wie er toch voor kiest om altijd en overal de auto te nemen, betaalt daar een prijs voor. De hogere parkeertarieven intra-muros kunnen dus beschouwd worden als een manier om te betalen voor de overlast die veroorzaakt wordt in het centrum dat wij autoluw willen maken. Uit een recente peiling (Gazet van Antwerpen) blijkt trouwens dat de Mechelaars zelf voorstanders zijn van een autoluwe binnenstad. Zo zal er meer geïnvesteerd worden in maatregelen die onze stad aangenamer en veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Verkeersveiligheid is dan ook een prioriteit voor ons. Tegelijkertijd willen we betere mogelijkheden bieden met het openbaar vervoer, vandaar de toekomstplannen voor de stadstram en de lightrail. Daarnaast is het in een stad als Mechelen gewoon onmogelijk geworden om bij iedere verplaatsing een goedkope parkeerplaats te voorzien vlakbij de bestemming, omdat er te veel auto’s zijn in een beperkte ruimte. Dit is een realiteit waar wij niet omheen kunnen. De oplossing die wij bieden is een mobiliteitsbeleid waarbij ook andere vervoerswijzen dan autogebruik gestimuleerd worden. Een beter parkeergeleidingssysteem zal er in de toekomst voor zorgen dat de zoektocht naar een parkeerplaats beperkt wordt. Ten slotte kiezen wij met dit beleid ook doelbewust voor een milieuvriendelijke, verkeersveilige en autoluwe binnenstad met een grote openbare ruimte die voor elke Mechelaar veel aangenamer is.