Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver neemt verschillende maatregelen om het verkeer in Sint-Katelijne-Waver beter te kunnen handhaven. Zo komen er verschillende nieuwe ANPR-trajectcontroles en flitspalen. Er komt ook een zone 30 in de Borgersteinlei, waar het doorgaand verkeer sinds de herinrichting van de Mechelse Vesten sterk is toegenomen.
“In augustus 2022 voerde stad Mechelen enkelrichtingsverkeer in op de Vesten. De gevolgen hiervan zijn sterk voelbaar op ons grondgebied. De verkeerstellingen bevestigen dit ook”, vertelt Eric Janssens, schepen van Mobiliteit. “In de Borgersteinlei is de verkeersdruk enorm toegenomen. Dit is een straat met schoolomgeving waar ook heel wat mensen wonen. Fietsers hebben geen afgescheiden fietspaden, maar moeten over suggestiestroken rijden. Daarnaast steken er voor en na schooltijd ook veel voetgangers over. Extra maatregelen zijn dus nodig om de straat leefbaar te houden nu er zoveel extra verkeer passeert.”
“Daarom gingen we recent opnieuw in overleg met Mechelen, met ook eigen voorstellen”, zegt burgemeester Kristof Sels. “We bereikten een akkoord om op de Borgersteinlei de snelheid te handhaven via een trajectcontrole. Daarvoor zullen we over de hele Borgersteinlei ook een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur invoeren. We bekijken hoe de controle technisch mogelijk is. Om de snelheid te beperken, was de straat al ingericht met geschrankte parkeervakken. Een herinrichting staat niet op de planning, al kunnen we wel nog beperkte ingrepen overwegen.”
Nieuwe trajectcontroles en flitspalen
Ook op andere plaatsen in Sint-Katelijne-Waver wil het gemeentebestuur de verkeersveiligheid verhogen met de plaatsing van nieuwe ANPR- en flitscamera’s. “Op basis van flitscampagnes en snelheidsmetingen weten we op welke plaatsen handhaving cruciaal is”, vertelt burgemeester Sels. “Bijkomend houden we rekening met een risico-analyse. We keken bijvoorbeeld naar invalswegen en plaatsen waar zwakke weggebruikers aanwezig zijn en waar dus een hoog risico is.” Naast de Borgersteinlei, besliste het bestuur ook op volgende locaties nieuwe trajectcontroles in te voeren:
• Mechelbaan: zone 70;
• Clemenceaustraat: zone 50;
• Molenstraat: zone 70. In de Molenstraat staat al een ANPR-camera die ingezet wordt om vrachtwagenverkeer op te volgen. Het gemeentebestuur zal een extra paal plaatsen in de Molenstraat om op het traject ertussen de snelheid te controleren.
Daarnaast komen er ook drie nieuwe flitspalen:
• Op de Bergstraat tussen de Slameuterstraat en begin zone 50 (kant Mechelbaan), waar de maximumsnelheid 70 km per uur bedraagt;
• Op de Duffelsesteenweg ten noorden van het kruispunt met Deegmortels/Bemortel, waar de maximumsnelheid 70 km per uur bedraagt;
• Op de Mechelsesteenweg ten westen van het kruispunt met de Olmstraat, waar de maximumsnelheid 50 km per uur bedraagt.
“Verkeersveiligheid staat hoog op de agenda, dat is zowel in ons bestuursakkoord als in onze meerjarenplanning zichtbaar. Onze diensten zullen nu samen met de uitvoerende firma’s bekijken hoe we de plaatsingen op technisch vlak kunnen realiseren,” besluit schepen Janssens.