In het najaar van 2024 kan de Dijlestad 6 nieuwe volledig elektrische lijnbussen verwelkomen. De Lijn zal de gloednieuwe bussen inzetten op de bediening van het Mechelse centrum. “Dit is een belangrijke stap in de verduurzaming van onze vloot die de veiligheid, het comfort en de efficiëntie van ons openbaar vervoer ten goede komt,” zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen.
De elektrische bussen zullen in eerste instantie voornamelijk worden ingezet op lijnen die het centrum van Mechelen bedienen. Dit is een eerste stap in de richting van de volledige elektrificatie van de Mechelse busvloot op termijn.
“Qua techniek, efficiëntie en rijcomfort zijn deze nieuwe bussen een grote stap vooruit,” zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “We pleiten bij De Lijn al langer voor een opwaardering van het Mechelse openbaar vervoer, wat we met de komst van deze 6 nieuwe bussen ook realiseren. Samen met de aanleg van heel wat toegankelijke bushaltes, de aanleg van een aangepaste infrastructuur voor bussen op de Vesten en het inspelen op de noden van reiziger door bijvoorbeeld een buslijn naar Malinas of shoppingbiljetten voor De Lijn (vanaf december) willen we het openbaar vervoer in onze stad steeds aantrekkelijker maken.”
Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn: “De elektrische lijnbussen kunnen zo’n 40-45 reizigers vervoeren en zijn iets korter dan de huidige bussen, waardoor ze makkelijker doorheen de stad kunnen navigeren. Ook op technologisch vlak zijn de bussen innovatief. Zo vervangen spiegelcamera’s met onder meer een dodehoekcamera de buitenspiegels wat de veiligheid aanzienlijk verhoogt. De voertuigen zijn ook uitgerust met extra sensoren die voetgangers of ander verkeer in de onmiddellijke nabijheid van de bus detecteren of de chauffeur assisteren bij het aanhouden van de veiligste rijlijn.”
Ook qua comfort hebben de bussen reizigers heel wat te bieden. Ze beschikken over USB-poorten aan de zitplaatsen en aanpasbare ledverlichting, maar zijn ook erg stil en rijden met heel wat minder trillingen.”
Om de elektrische bussen te kunnen inzetten in Mechelen is ook de nodige laadinfrastructuur nodig op de stelplaats in Mechelen, waar deze bussen ’s nachts kunnen opgeladen worden. De Lijn neemt op korte termijn de nodige stappen om de stelplaats uit te rusten zodat deze bussen kunnen geladen worden, en in Mechelen kunnen worden ingezet.
“Deze nieuwe bussen zetten de deur naar de toekomst open,” stelt Vandersmissen. “Mensen naar het openbaar vervoer brengen kan alleen met een kwalitatieve en efficiënte vloot die ook effectief een meerwaarde biedt. Als toonaangevende centrumstad waarin dagelijks 67.000 verplaatsingen plaatsvinden, waarvan 3.000 met het openbaar vervoer, hebben we hierin een belangrijke taak te volbrengen.”