Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver biedt tien leerkrachten uit de secundaire scholen van de gemeente de kans om in 2022 de driedaagse opleiding ‘Leren in dialoog’ te volgen. Zo wil het leerkrachten beter in staat stellen op een herstelgerichte manier aan de slag te gaan met leerlingen die probleemgedrag vertonen.
De opleiding is een initiatief van het PRoS-project: Problemen op School, een project van Centrum voor Geestelijke Gezondheid De Pont, Stad Mechelen en de Mechelse scholen. Ze ondersteunt en vormt leerkrachten bij de opbouw, de versterking en het herstel van relaties.
De financiering van vormingen voor leerkrachten binnen dit thema past binnen het flankerend onderwijsbeleid van de gemeente. “De ondersteuning die we de secundaire scholen reeds aanbieden, situeert zich op preventief vlak”, vertelt Sarah De Keyser, schepen van onderwijs. “De vorming ‘Leren in dialoog: relaties opbouwen, versterken en herstellen’ stelt onze onderwijsprofessionals via gerichte methoden en communicatietechnieken in staat om ook op een herstelgerichte manier aan de slag te gaan met leerlingen die op school probleemgedrag vertonen.”
Kindvriendelijkheid versterken
“Binnen het kader van een kindvriendelijke gemeente vinden we het zinvol en versterkend om acties rond leerlingen met probleemgedrag te ondersteunen”, gaat De Keyser verder. “Deze financiering is dan ook belangrijk om ons gelijkekansenbeleid voor elk kind en elke jongere waar te maken. Bovendien is ‘kindvriendelijkheid’ een ankerwoord in ons Meerjarenplan 2021-2025.”
De oproep naar leerkrachten die wensen deel te nemen werd al verspreid naar de scholen. Zijn er meer dan tien kandidaten? Dan worden de beschikbare plaatsten per school toegekend in verhouding tot het leerlingenaantal. Per deelnemer investeert het gemeentebestuur 270 euro.
Foto: Gemeente Sint-Katelijne-Waver