Vanaf Pasen worden snelheidsovertredingen in de zones 30 en 50 in Mechelen bestraft met GAS-boetes. Daarmee geeft Mechelen als een van de eerste steden in Vlaanderen uitvoering aan een nieuw decreet.
Sinds 1 februari 2021 kregen steden en gemeenten van de wetgever de mogelijkheid om in hun reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen. Stad Mechelen was een van de pleitbezorgers van de nieuwe wetgeving. “Wij hebben de voorbije jaren zwaar en continu geïnvesteerd als pionier in de automatisering van de snelheidshandhaving. Onze eerste bezorgdheid was en blijft natuurlijk de veiligheid van de Mechelaar, maar het lijkt ons niet meer dan logisch dat ook de boetes voor overtredingen lokaal worden geïnd. Het is bovendien een belangrijke opstap naar meer bestuurlijke autonomie voor het lokale niveau”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen.
De nieuwe gasboete voor beperkte snelheidsovertredingen zal € 53 bedragen voor de eerste 10 kilometer per uur boven de toegelaten maximumsnelheid. Bij zwaardere overtredingen komt er telkens een bedrag per kilometer bij. Voor alle duidelijkheid: dit zijn exact dezelfde bedragen als voor de depenalisering. Zware snelheidsovertredingen met meer dan 20 km/u zullen nog altijd strafrechtelijk vervolgd worden.
De verwerking van de boetes verloopt geautomatiseerd via een nieuwe software-applicatie. Ook andere gemeenten uit het arrondissement kunnen met de stad Mechelen een overeenkomst afsluiten om hun snelheidsovertredingen tegen vergoeding te laten afhandelen door de GAS-cel van de stad.
Minder overtredingen, meer discipline
Sinds 2017 heeft Mechelen al ruim 20 km rijweg uitgerust met trajectcontrole. “Op die assen hebben we gezien dat er vrij snel een andere rijcultuur ontstond, met minder overtredingen en meer discipline. Onaangepaste snelheid en agressief verkeersgedrag behoren tot de voornaamste problemen in veel buurten. Het verzekeren van een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzondere aandacht voor de bescherming van de kwetsbare weggebruikers is voor ons dan ook een absolute prioriteit”, aldus nog Vandersmissen. Het stadsbestuur zal de nieuwe inkomsten aanwenden voor structurele investeringen en verbeteringen in het lokaal mobiliteits- en veiligheidsbeleid.