In het ontwerp van het mobiliteitsplan Bonheiden wordt gestreefd naar een aangename en veilige kern. Voetgangers en fietsers moeten veilig kunnen vertoeven en oversteken in het centrum. Tegelijk moet er ook een vlotte doorstroming voor het openbaar vervoer en wagens mogelijk zijn. Onderzoek zal uitwijzen welke mogelijkheden het meest geschikt zijn in de kern van Bonheiden.
De eerste onderzoeken in het kader van het nieuw mobiliteitsplan zijn ondertussen afgerond en er zijn verschillende scenario’s uitgewerkt. “We zullen nu één van die scenario’s testen met een proefopstelling”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke.
Waarom een proefopstelling?
Een proefopstelling laat toe om later in het mobiliteitsplan een onderbouwde keuze te maken voor een bepaald scenario. Dit scenario is eenvoudig te testen zonder al te veel extra infrastructuurwerken. Er wordt nauwgezet opgevolgd hoe de doorstroming wijzigt gedurende de opstelling door middel van monitoring.
Van 5 maart tot 26 maart wordt de bebouwde kom van Bonheiden een volledige ‘zone 30’. Alle verkeerslichten tussen de Muizensteenweg en de oversteek aan het oud gemeentehuis worden op knipperstand gezet. Dit is mogelijk omdat wagens dan trager door de kern zullen moeten rijden en overstekende voetgangers voorrang krijgen. Deze moeten ook niet langer wachten op groen licht.
Om de weggebruikers op de hoogte te brengen van deze aangepaste situatie, worden bijkomende en opvallende waarschuwingsborden aangebracht, ook ter hoogte van de drukste oversteekplaatsen in het centrum. Op de grote as Mechelsesteenweg, Dorp en Rijmenamseweg komen tekstkarren met dezelfde boodschap.
Tijdens deze periode zullen politie en gemachtigde opzichters, aan de oversteekplaats van de Gekkoschool, de allerkleinsten helpen met oversteken.
Waarom dit scenario?
Tijdens het afgelopen participatietraject kwam het knelpunt over de doorstroming en de oversteekbaarheid in de kern van Bonheiden vaak aan bod. Op de kruispunten zitten de ontruimingstijden (de alles-rood-tijd) aan hun limiet en zorgt de korte opeenvolging van verkeerslichten ervoor dat er wagens te lang op het zebrapad blijven staan, waardoor overstekende voetgangers worden geblokkeerd.
De wachttijden voor fietsers en voetgangers zijn ook erg lang. Door deze proefopstelling kunnen we testen of een ‘zone 30’ zonder verkeerslichten een veilige oversteek toelaat en of de doorstroming er onder lijdt.