Vanwege de coronaperikelen heeft de wereldwijde economie het niet onder de markt. Dat is in Mechelen ook het geval. Dit jaar werden er via het relanceplan al enkele maatregelen genomen om de lokale economie terug op weg te helpen zoals bijvoorbeeld het afschaffen van de promotaks, het invoeren van de digitale Mechelenbon en de uitbreiding van de terrassen. Gezien de coronaproblematiek nog even lijkt te duren, neemt de stad maatregelen om de lokale economie te blijven steunen.
De coronaproblematiek treft de handel en horeca in 2020 hard. Na de eerste golf hebben we nu te maken met een tweede golf. Naar aanleiding van de eerste golf werden er heel wat acties vanuit de stad ondernomen, ook nu neemt de stad enkele maatregelen.
“Onze lokale economie is het hart en de motor van onze stad en zorgt voor de nodige dynamiek in Mechelen. Daarom is het belangrijk om ons lokaal handelsapparaat te blijven steunen. Er zijn enerzijds de bovenlokale initiatieven. Maar ook bijkomende lokale maatregelen zijn nodig om ons handelsapparaat terug op de rails te zetten”, aldus burgemeester Alexander Vandersmissen.
Stad helpt om aanbestedingen binnen te halen
Eén van die maatregelen is om zoveel mogelijk overheidsopdrachten te gunnen aan lokale ondernemingen. Jaarlijks besteedt de stad heel wat euro’s aan producten, diensten en werken. Uit intern onderzoek blijkt dat Mechelen reeds aandacht heeft voor de lokale ondernemers, maar dat lokale ondernemers zich niet inschrijven op de overheidsopdrachten. Deels zal dit te wijten zijn aan een beperkte kennis of vooroordelen van de ondernemers over overheidsopdrachten. Om dit euvel te verhelpen organiseert de stad een opleiding in samenwerking met UNIZO: ‘Hoe doe ik zaken met mijn stad’.
“Wij hebben intern de opdracht gegeven om bij procedures tot € 30.000, zoveel mogelijk opdrachten aan onze lokale ondernemingen te geven. Vanaf een hoger bedrag kan iedereen – dus ook niet Mechelse ondernemingen – meedingen om onze opdrachten binnen te halen. Daarom schrijven wij bij onze overheidsopdrachten ook Mechelse ondernemingen aan. Echter helaas zonder al te veel respons. Wij gaan daarom een stap verder en zullen onze lokale ondernemers informeren over deze overheidsprocedure, zodat zij precies weten hoe het systeem functioneert en hoe ze ook kunnen meedingen om de opdracht binnen te halen. Hoe meer Mechelse bedrijven deelnemen, hoe beter”, aldus Economieschepen Greet Geypen.
Tijdens deze cursus leren de ondernemers hoe ze zich moeten inschrijven op digitale bestekken, hoe ze bestanden en offertes kunnen opladen en hoe ze opdrachten kunnen zoeken in het ‘bulletin der aanbestedingen’. De volgende dagen maakt de stad werk van de organisatie van deze opleiding. De cursus zal nadien ook op de website van de stad raadpleegbaar zijn. De opleiding ‘Hoe doe ik zaken met mijn stad’ is een gratis dienstverlening van UNIZO. De organisatiekost zelf wordt door de stad gedragen.
Mechelenbon voor bedrijven zorgt voor lokale injectie
Begin oktober viel de lancering van de digitale Mechelenbon samen met de verdeling
van de cadeaubonnen aan de Mechelse bevolking. Inmiddels vinden de cadeaubonnen vlot de weg naar de Mechelse toonbanken. In drie weken tijd werd er al voor € 46.874 aan Mechelenbonnen besteed. Neem daarbij het multiplicatoreffect waarbij de bon enkel gebruikt kan worden bij het dubbele van zijn waarde, waardoor onze lokale economie een extra injectie kreeg van meer dan € 90.000.
Een volgende stap is het promoten van de Mechelenbon als relatiegeschenk bij Mechelse bedrijven. De stad zal in de loop van de komende dagen, de bedrijven via verschillende doelgroepen benaderen. Bedrijven die minimaal 10 Mechelenbonnen aankopen, krijgen van de stad een vermindering van 20 % op de aankoopprijs. Om te kunnen genieten van deze prijsvermindering, dienen ondernemingen de cadeaubonnen aan te kopen voor 31 januari. Voor deze stadsmaatregel trekt de stad tot € 120.000 uit.
“Als multiplicatoreffect stellen we vast dat wanneer de stad € 120.000 investeert, de ondernemers er € 480.000 bovenop leggen. Zodoende krijgt de lokale handel & horeca een injectie krijgt van € 600.000. Neem daarbij het multiplicator-effect van de Mechelenbonnen en je krijgt een mooi bedrag dat op korte termijn terugvloeit naar onze lokale economie”, aldus Greet Geypen.
Om de cadeaubon nog meer in de kijker te zetten, gaat de stad de Mechelenbon ook promoten als kerstcadeau. Inmiddels kan je met de Mechelenbon al bij meer dan tweehonderd lokale handelaars terecht.
Werken aan de kerstverlichting reeds opgestart
Een andere belangrijke maatregel om de handelaars te steunen is de kerstverlichting. “Het stadsbestuur zal ondanks de coronamaatregelen niet inbinden op kerstsfeer in de binnenstad. De eindejaarsperiode is traditioneel een belangrijke periode voor de handelaars. Voor hen moeten we ons beste beentje voorzetten om onze stad sfeervol te verlichten, zodat mensen tijdens de donkere wintermaanden de weg naar Mechelen blijven vinden”, klinkt het bij Greet Geypen.
Sinds zondag werd er gestart met het ophangen van de kerstverlichting in het Mechels kernwinkelgebied. De opbouw verloopt in drie fases en zal enkele weken in beslag nemen.
De eerste fase is de wintersfeer. De echte kerstaccenten zoals bijvoorbeeld kerstbomen en kersthutten, worden in een tweede fase toegevoegd na de komst van Sinterklaas op 6 december. Net zoals de vorige jaren zal de kerstverlichting met het oog op Valentijnsdag aangepast worden in de derde fase. De opbouw voor valentijn gebeurt vanaf 10 januari, de afbraak volgt in de week na Valentijnsdag. Zo maken we het gezellig over een langere periode in de stad, wat ook belangrijk is ons lokaal handelsapparaat. In totaal komen er 130 overspanningen. Voor de kleinere winkelstraten worden er overspanningen tussen 4 en 6 meter breed met 2 sfeerelementen voorzien. In de grotere winkelstraten komen er overspanningen tussen 8 en 10 meter met 3 sfeerelementen per overspanning. In sommige straten worden de bestaande bomen mee gedecoreerd. Ook het Dijlepad mag zich verwachten aan de nodige decoratie.
Op 27 november tijdens Black Friday, wordt de kerstverlichting officieel aangestoken.
Aandacht op ondersteunen van ondernemers in moeilijkheden via DYZO
Ondernemers die het moeilijk hebben, kunnen voor meer steun terecht bij DYZO. DYZO is een organisatie die grotendeels gefinancierd wordt door VLAIO en zich specifiek richt op ondernemers in moeilijkheden. Zij zijn bereid om meer ondernemers te ondersteunen en kunnen ook inzetten op preventie.
De stad wil deze organisatie en de werking hiervan onder de aandacht brengen. In dat kader heeft de stad 3.853 zelfstandigen aangeschreven, zodat ondernemingen in moeilijkheden gebruik kunnen maken van de hulp van DYZO. Een afspraak maken kan via 0800/111 06 of via info@dyzo.be. De hulpverlening van DYZO is kosteloos.
Communicatiecampagne om te shoppen in Mechelen
Alle handelaars hebben nu een extra duwtje in de rug nodig en daarbij kan extra communicatie en promotie helpen. Daarom zet het stadsbestuur ook in op een ruime communicatie van shoppen in Mechelen, zodat de Mechelaars en de bewoners van de regio de weg terugvinden naar onze lokale winkels. De stad wil de websites Shoppen in Mechelen en Hamsteren in Mechelen, meer in de kijker zetten. Bedoeling is om mensen aan te moedigen om voor afhaalmaaltijden te kiezen en om ook de lokale handelaars niet te vergeten.
“Mensen die normaal gezien op skivakantie gaan, blijven nu in eigen land. Ook mensen zien hun vrijetijdsbesteding beperkt vanwege de strengere maatregelen. Hierdoor zal er meer tijd ontstaan om te wandelen of te gaan winkelen. Onze Mechelse handelaars staan klaar om iedereen met open armen te ontvangen. Ook de markt gaat nog door en er is nog het aanbod van de afhaalmaaltijden. Mechelen heeft nog heel wat te bieden en dat kan op een veilige manier”, aldus Alexander Vandersmissen.