De voorbije weken probeerde de gemeente Schelle haar inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen op alle mogelijke manieren.
Zo werden alle 80-plussers die zelfstandig wonen opgebeld. Er werd gepolst naar hun noden. Wie niet bereikt kon worden krijgt een brief in de bus. Eind april zal de gemeente de 80-plussers opnieuw contacteren, voor zij die dat wensen. De medewerkers van de gemeente Schelle blijven via mail, telefoon en op afspraak te bereiken en zorgen voor een optimale dienstverlening rekening houdend met alle maatregelen. Via de gemeentelijke website, Facebook, lichtkrant en Hoplr wordt zo snel als mogelijk alle info verspreid. Met een speciale editie van het infoblad eind maart bereikten men ook alle inwoners via hun brievenbus. De sociale dienst volgt alle hulpvragen zorgvuldig op. De technische dienst blijft instaan voor het onderhoud van het openbaar domein. De buitenschoolse kinderopvang vangt, samen met de scholen, de kinderen op van ouders die werken in cruciale sectoren. Schelle werkt ook mee aan de administratieve ondersteuning van het triagepunt aan het ziekenhuis van Rumst. De gemeente ondersteunt alle intergemeentelijke initiatieven van Noodplanning Waterkant zoals de verdeling van beschermingsmateriaal naar de eerstelijnszorg.
Het bestuur is zeer verheugd om te merken dat de solidariteit onder de Schellenaren enorm groot is. Zo vertelde het overgrote deel van de 80-plussers dat ze kunnen rekenen op familie en buren. De gemeente wil iedereen die aan het werk is, zorgt voor anderen of met de naaimachine beschermingsmateriaal stikt van harte danken voor de inspanningen en solidariteit.
Het bestuur verzamelt alle mogelijke maatregelen waarmee de inwoners en ondernemers het best kunnen ondersteunen worden tijdens, maar vooral ook na, de coronamaatregelen. Op basis van deze lijst berekent men de impact op de gemeentefinanciën en bekijkt men grondig hoe de middelen zo efficiënt mogelijk kunnen worden ingezet.