Sinds enige tijd heerst er ongerustheid over de toekomst van de gemeentelijke basisscholen Dijkstein, GLOC en Octopus. Het klopt dat het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver de voor- en nadelen onderzoekt van de overheveling naar een ander net.
Het gemeentebestuur is momenteel volop bezig met het opstellen van het meerjarenplan voor de komende zes jaar. Dat is een opsomming van alle projecten, acties, … die de gemeente wil uitvoeren. Alle kerntaken van de gemeente worden onderzocht en overwogen met aandacht voor kostprijs, kwaliteit en vooral met oog op de toekomst. Sint-Katelijne-Waver wil vooral bekijken waar en hoe het nog beter kan, ook voor het gemeentelijk onderwijs wordt deze oefening gemaakt.
Veranderend schoollandschap
Het onderwijslandschap is de voorbije jaren grondig veranderd. De onderwijswetgeving wijzigde ingrijpend en scholen kregen meer beleidsruimte zelf in handen. Veel scholen rondom Sint-Katelijne-Waver verenigden zich in sterkere scholengemeenschappen en schoolbesturen. Op die manier kunnen zij nog professioneler werken, met specialisten die zich toeleggen op de schoolorganisatie, de communicatie, het pedagogische, het juridische, … Tegelijk kunnen de scholen hun eigenheid behouden.
In de gemeentescholen is deze bestuurlijke uitbouw nog niet gebeurd. Het nieuwe gemeentebestuur koos ervoor om het eigen gemeentelijk onderwijs en de huidige scholengemeenschap door te lichten en te onderzoeken welke voor- en nadelen de gemeentescholen zouden kennen bij een opname in een groter schoolbestuur. En welke voor- en nadelen dit zou hebben op andere gemeentelijke taken.
De voordelen van een groter schoolbestuur
In juni besprak het gemeentebestuur het resultaat van deze doorlichting met de directies van de drie gemeentelijke basisscholen. Alle bezorgdheden die de directies toen hadden, werden opgelijst en nam het gemeentebestuur mee. Deze vormden het kader waarin de verdere denkoefening gebeurde. Ook met leerkrachten en ouderraden zat het bestuur rond de tafel.
Opname in een groter schoolbestuur zou betere pedagogische begeleiding met een coördinerend directeur en pedagogisch begeleider beiden, is er betere ondersteuning inzake personeelsbeleid, krijgen de scholen betere juridische ondersteuning, is er efficiëntere inzet van de werkingsmiddelen, wordt het potentieel aantal personeelsleden beter benut en biedt het meer kansen op een schoolloopbaan voor tijdelijke personeelsleden
Aandacht voor kwaliteit en eigenheid
De voorbije weken sprak het gemeentebestuur met andere netten over de overheveling van de gemeentelijke scholen. Het onderzocht in welke mate zij kunnen voldoen aan de voorwaarden die opgelegd worden en de garanties die gevraagd worden.
Als het gemeentebestuur zou beslissen om de scholen over te dragen, dan zijn een aantal zaken voor het gemeentebestuur van primair belang. Zo moeten de drie scholen basisscholen blijven. Moeten de leerlingen hetzelfde kwalitatief onderwijs kunnen blijven volgen. Het pedagogisch project moet blijft kwalitatief hoogstaand blijven. De drie scholen moeten hun eigen karakter kunnen blijven behouden. De leerkrachten, administratie, schoonmaak, …moet zijn job kunnen blijven behouden binnen het wettelijke kader. De schoolinfrastructuur moet ten dienste blijven staan van de lokale gemeenschap.
Alle scholen en alle leerlingen ondersteunen
De gemeente wil nog meer de coördinerende rol opnemen en het flankerend onderwijsbeleid verder uitbouwen, dit in het belang van alle schoolgaande kinderen en alle scholen.
Sint-Katelijne-Waver wil uitgroeien tot een nog sterkere onderwijsgemeente. Op dit ogenblik lopen er meer dan 5000 kinderen tot 18 jaar school in de twee secundaire scholen en zeven basisscholen. Daarnaast is er ook op Campus De Nayer een sterke afdeling van Thomas More Hogeschool en KU Leuven.
Al deze scholen – kinderen, ouders, leerkrachten en andere betrokken opvoeders – wil men maximaal ondersteunen. Direct én indirect. Direct door het verder uitbouwen van het Huis van het Kind, waar alle scholen als kernpartners deel van uitmaken. Indirect door het toekennen van sociale voordelen aan de scholen. Enkele voorbeelden hiervan zijn gratis busvervoer van en naar het zwembad, tussenkomst in de voor- en naschoolse opvang, extra inzetten op de bestrijding van kinderarmoede, extra investeren in veilige schoolomgevingen en kwaliteitsvolle en uitgebreide buitenschoolse kinderopvang.
Weldra beslissing
“De gemeente begrijpt dat de huidige onzekerheid tot ongerustheid heeft geleid. Maar gezien de impact van de beslissing wilden we het onderzoek grondig voeren en de verschillende mogelijkheden zorgvuldig onderzoeken. Daarom konden we nu nog geen beslissing nemen. Nu al beslissen, voor alles grondig is onderzocht, zou een teken van slecht bestuur zijn”, zegt burgemeester Kristof Sels.
“Je mag er op rekenen dat we weldra de knoop zullen doorhakken en het je vervolgens zo snel mogelijk laten weten. De beslissing die we nemen, zal er één zijn met oog op de toekomst én voor kwaliteitsvol onderwijs in onze gemeente, waarvan alle kinderen die hier wonen en school lopen zullen profiteren”, besluit schepen van Onderwijs Sarah De Keyser.