Op de benedenverdieping van het stadhuis van Mechelen is vandaag een upcycling shop geopend. Creatieve medewerkers van AMAi geven er oude spullen een nieuw leven. De werking was tot vandaag bekend als Arbeidszorg, maar verandert nu van naam. Met een nieuwe naam en een zichtbaardere locatie in de stad hoopt de organisatie meer opdrachtgevers aan te trekken.
Arbeidszorg, een werking van Stad Mechelen die mensen op vrijwillige basis tewerkstelt in combinatie met zorg, heeft een nieuwe naam. Voortaan spreken we van AMAi, wat staat voor ArbeidsMatige Activiteiten. Dat is de omschrijving die ook de Vlaamse overheid hanteert voor deze specifieke werking. De kleine ‘i’ is toegevoegd om de naam een tikkeltje meer te laten opvallen.
Momenteel telt AMAi 48 medewerkers en dat aantal wil de stad sterk doen groeien. “Mensen die om een of andere reden niet op het arbeidscircuit terecht kunnen, dreigen uit de boot te vallen. Via sociale tewerkstelling krijgen ze weer structuur in hun leven en leggen ze sociale contacten. Ook aan het zorgaspect hechten we in onze werking in Mechelen veel belang”, klinkt het bij schepenen Gabriella De Francesco en Greet Geypen.
Pop up
Sinds vandaag kan elke Mechelaar tijdens de openingsuren ook zomaar binnenwandelen in de pop up shop van AMAi in het hartje van Mechelen. De benedenverdieping van het stadhuis deed eerder al dienst als naaiatelier en nu zetten een 20-tal naaisters van AMAi hun creaties dus ook te koop. Het gaat bijvoorbeeld om smartphonehoesjes, regenjassen of handige draagzakjes, allemaal oude spullen die met wat creativiteit en via arbeidsmatige activiteiten een tweede leven krijgen.
“We verwelkomen de doelgroepmedewerkers van AMAi met open armen in het stadhuis. Hun engagement is geweldig groot. Dit is niet alleen een belangrijk sociaal en economisch project, maar ook een mooi duurzaam verhaal. Het begon allemaal met achtergelaten tenten en slaapzakken van Tomorrowland, maar het voorbije jaar hebben ze zich echt verdiept in het upcyclen. Nu ze hun eigen winkel hebben, komen ze ook nog eens in contact met heel wat mensen. Ik kom hier alvast rondsnuffelen op zoek naar een kerstgeschenkje”, zegt Gabriella De Francesco, schepen van Sociale Zaken en Welzijn.
“We zetten met AMAi in op extra naamsbekendheid en visibiliteit in de stad om zo nieuwe opdrachtgevers binnen te halen. Die hebben we broodnodig om onze werking te doen draaien en nog meer mensen een zinvolle tijdsbesteding te geven. Op die manier ontwikkelen deze mensen hun talenten en vergroten ze hun kans op de arbeidsmarkt. Bovendien heeft dit project een maatschappelijke meerwaarde en voorziet het mensen waarvoor het niet evident is, van werk”, aldus Greet Geypen.