Mechelen zit in de lift als winkelstad. Recent openden er een aantal nieuwe winkels in het kernwinkelgebied. Het stadsbestuur kiest er uitdrukkelijk voor om het handelsgebeuren in de stad maximaal te ondersteunen. Recent werd een actieplan tot aanpak van leegstand goedgekeurd. Er is een intensieve samenwerking met Mest rond pop-up en de Shopping Shuttle – waarmee mensen aangemoedigd worden om hun auto aan de rand van de stad te parkeren – vierde haar vijfde verjaardag. Ook wordt er werk gemaakt van de uitbreiding van de autoluwe binnenstad.
Aangenaam winkelen gebeurt in straten die autoluw zijn. Daarom wordt werk gemaakt van de uitbreiding van de autoluwe binnenstad. Naast de Bruul, de Lange Schipstraat en de kleine straatjes tussen Bruul en IJzerenleen wordt een volgende stap voorbereid. Het is de ambitie om ook de IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat eenzelfde aangenaam autoluw karakter te geven.
Deze uitbreiding werd al een aantal keren besproken op het Mechelse Ondernemersplatform Binnenstad (MOB), waar de handelaars van de binnenstad en UNIZO vertegenwoordigd zijn.
“Ik ben ervan overtuigd dat het in autoluwe winkelstraten veel aangenamer winkelen is. We moeten hier op korte termijn verdere stappen zetten door ook de IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat op te nemen in deze zone. Ik ben er echter ook van overtuigd dat we dit maximaal in overleg met de handelaars moeten doen. Ons doel is hetzelfde: van Mechelen een nog aangenamere winkelstad maken”, aldus Greet Geypen, schepen van Economie.
Op de Mechels Ondernemersplatform werd afgesproken om een werkgroep op te richten met vertegenwoordigers van het handelsapparaat en het stadsbestuur om deze transitie zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
“MechelenMeemaken neemt daarom binnen de MOB het voortouw om met een delegatie van handelaars en samen met de stad een werkgroep op te starten waarin de randvoorwaarden, de fasering en het plan van aanpak voor de uitbreiding van het autoluwe gebied zal worden besproken. Het is belangrijk om met deze delegatie van handelaars in dialoog te gaan, want we willen uiteraard dat Mechelen op elk moment een bereikbare stad is. Het hart van Mechelen is dan wel autoluw, maar met de shopping shuttle, de randparkings en de beschikbare parkings in de binnenstad is de binnenstad op elk moment perfect bereikbaar”, aldus schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen.
“Er wordt in grote transparantie en vertrouwen samenwerkt, waardoor wij als Mechelen Meemaken heel blij mee zijn. Wij verdedigen maximaal onze handelaars en voelen hiervoor veel begrip bij de schepenen van economie en mobiliteit. De bedoeling is met het handelsapparaat sterker uit dit verhaal te komen en op deze manier geloven wij hier maximaal in”, zegt Geert Milis, voorzitter van Mechelen MeeMaken.
Ook met de bewoners zal uiteraard nog worden teruggekoppeld over de uitbreiding van het autoluwe gebied richting IJzerenleen en de Onze-Lieve-Vrouwestraat.