“Dit is onbegrijpelijk. Die camera’s hebben honderdduizenden euro’s gekost en zijn cruciaal om snelheidsduivels tegen te gaan. Er is duidelijk sprake van een gebrekkige opvolging.” Hij vraagt dat er voortaan een systematische, halfjaarlijkse rapportering komt van de metingen en verbalisaties. In de eerste 5 maanden van 2018 werden er meer dan 700 overtredingen vastgesteld.
Vorige maand vroeg Ongena de resultaten op van metingen van deze camera’s. “Het antwoord is ronduit ontluisterend. De beide trajectcontroles blijken al een jaar amper of niet meer te functioneren.” Volgens het antwoord waren er technische problemen met de trajectcontroles, die pas recent opgelost werden. “En nu moet men blijkbaar wachten op een nieuwe ijking.”
Ook de vrachtwagensluizen, die ook al meer dan een jaar geleden geplaatst werden, zijn met ernstige vertraging van start gegaan. “Ze worden pas sinds april opgevolgd. Sinds 1 mei geeft men waarschuwingen en vanaf 1 juni zouden er ook effectief boetes worden uitgeschreven,” zegt Ongena. “Dat zal geen dag te vroeg zijn, want in de maand april bleken er al 1.177 overtreders te zijn.”
Burgemeester Kristof Sels bevestigt aan onze redactie dat deze camera’s inderdaad een hele tijd buiten werking waren. Hij benadrukt echter dat enkel de trajectcontrole buiten werking was, de nummerplaatgegevens werden nog steeds gelezen. Volgens de burgemeester ging het over een technisch probleem waar meerdere steden en gemeentes last van hadden en heeft dit inderdaad veel te lang geduurd. De gemeente heeft er volgens hem continu op aangedrongen om een oplossing te krijgen. Deze is er nu, en na een nieuwe ijking zal ook de trajectcontrole weer werken, aldus nog Kristof Sels.
Vorig jaar, toen Tom Ongena nog mobiliteitsschepen was, werd hij naar eigen zeggen nooit op de hoogte gebracht van deze problemen. Volgens de burgemeester had hij dit echter kunnen weten indien hij toen cijfers had opgevraagd. Maar volgens de burgemeester gebruikt Ongena deze problemen nu om makkelijk te scoren vanuit de oppositie.