“Opnieuw een investering van € 142 000, maar goed besteed”, zegt burgemeester Bart Somers. “De resultaten van onze controles op de andere trajecten zijn spectaculair. Minder dan 0,1% van de chauffeurs rijdt er te snel. Dat is nog maar een fractie van de overtredingen bij klassieke snelheidscontroles elders. Bottom line is dat chauffeurs weten dat ze in Mechelen worden gecontroleerd. Altijd en overal. En dat heeft nu al gezorgd voor een mentaliteitsverandering”.
Mechelen pionierde met anpr-technologie voor politionele doeleinden en was in 2017 ook de eerste gemeente in Vlaanderen die op grote schaal uitpakte met 59 anpr-camera’s voor trajectcontrole langs 20 km Mechelse straten. “Vandaag gebruiken we anpr-camera’s voor veiligheid, voor trajectcontrole op snelheid, als bus- en vrachtwagensluizen en voor de afbakening van de autoluwe binnenstad”, zegt schepen van mobiliteit Alexander Vandersmissen. “Behalve de camera’s voor Leestsesteenweg hebben we er vorige week ook besteld voor toegangscontrole aan de Mezenstraat (aan ziekenhuiscampus), voor de afbakening van de autoluwe zone in de Schoolstraat (tussen Merodestraat en Wollemarkt) en voor de bussluis die we plannen aan de Kruisbaan. Ook deze camera’s worden dit voorjaar gemonteerd. Alles bij mekaar gaat het om een order van 7 nieuwe anpr’s en toebehoren voor een bedrag van € 248 800.”
Eerstdaags worden ook 2 worden anpr-camera’s geplaatst aan de Grote Nieuwedijkstraat t.h.v. Kleine Nieuwedijkstraat. “Dit project hoort nog bij de eerste golf trajectcontroles. Zoals eerder aangekondigd, wordt de trajectcontrole met bijhorende vrachtwagensluis opgestart na de werken aan de Grote Nieuwedijkstraat”, zegt Vandersmissen.
De komende jaren plant het stadsbestuur nog bijkomende trajectcontroles. “Door de pakkans verder op te drijven willen we ook het onverantwoord rijgedrag van de laatste 5 à 10% overtreders bijsturen”, motiveert Bart Somers.
Mechelen heeft nu al 122 anpr’s draaien. Toch zijn er dat minder dan twee jaar geleden. Dat komt door de modernisering van de technologie. Op een aantal sites zijn oudere camera’s al vervangen. Waar vroeger twee camera’s nodig waren voor controle in beide rijrichtingen, werken de nieuwe modellen nu in twee richtingen.